Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular

reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba

Authors

  • Aline da Silva Alves Universidade Federal da Paraíba
  • Marcilane da Silva Santos Universidade Federal da Paraíba
  • Pedro José Santos Carneiro Cruz Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n32018-art03

Keywords:

University Extension, Popular Education, Networking, Articulation

Abstract

The present study intends to locate paths and challenges of the historical process of the Program of Popular Education in Health (PROGEPS) of the Federal University of Paraíba, State of Paraíba, Brazil, emphasizing strategies, methodologies, and actions of the network articulation of four extension projects. It is characterized as a qualitative research with data collection through documentary sources. The present study inferred that the approximation between extensionist experiences in Popular Education can strengthen the possibilities of creation of institutional spaces with a critical, proactive and participatory nature. Methodologies aimed at developing and improving social work, studies and training processes aimed at coping with the social problems of groups in situations of vulnerability and exclusion can be disseminated in academic actions. Thus, the dimension of the projects’ extrapolation goes beyond community practice and is capable of proposing changes in the ways of thinking the academic activity as a whole. An action towards the emancipation of subjects.

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Author Biographies

Aline da Silva Alves, Universidade Federal da Paraíba

Especialista em Saúde da Família pelo Instituto de Medicina Integral Professor Fernando Figueira, Pernambuco, Brasil; residente em Saúde Mental pela Residência Multiprofissional em Saúde Mental da Universidade Federal da Paraíba, Brasil,

Marcilane da Silva Santos, Universidade Federal da Paraíba

Mestranda em Educação (Educação Popular) na Universidade Federal da Paraíba, Brasil; pesquisadora do Grupo de Pesquisa em Extensão Popular (EXTELAR).

Pedro José Santos Carneiro Cruz, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação (Educação Popular) pela Universidade Federal da Paraíba, Brasil; professor adjunto do Centro de Ciências Médicas e do Centro de Educação; líder do Grupo de Pesquisa em Extensão Popular (EXTELAR) na mesma instituição.

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Published

2019-01-15

How to Cite

ALVES, A. da S. .; SANTOS, M. da S. .; CRUZ, P. J. S. C. Caminhos e desafios da articulação de projetos de extensão orientados pela educação popular: reflexões com base em experiência na Universidade Federal da Paraíba. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 3, p. 43–54, 2019. DOI: 10.14393/rep-v17n32018-art03. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/44253. Acesso em: 22 nov. 2024.