Política pública para a construção da escola popular

a rede pública municipal pelo direito de ensinar e de aprender

Authors

  • Gercina Santana Novais Universidade de Uberaba
  • Silma do Carmo Nunes Faculdade Presidente Antonio Carlos

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2018-43317

Keywords:

Popular School, Network, Action Research, Wheels of Conversation, Vocational Training

Abstract

In this text we discussed about the experience of the construction of educational policy developed by the Municipal Secretary of education of Uberlândia, State of Minas Gerais, with data from source of a research developed in the period from 2014 to 2016, that was founded on the methodology the action research. The documents – records of the conversation circles and mini forums – produced by action research, were made available for the realization of documentary analysis, with qualitative approach. We analyzed records of the conversation circles and mini forums held in the elementary school, announcements, memorial, survey on the reality of education in Uberlandia and municipal law 11.444/2013. The results of the analysis showed the importance of this law, which was based on the construction of municipal public education policy which purpose was to ensure that popular classes receive free, popular, and public education with socially referenced quality. They showed the centrality of democratic management in promoting popular public schools, the participation of professionals and others parties interested in free public education, in collective spaces of discussion and elaboration of pedagogical actions. And, also, about propositions regarding training with the education professionals as public educational policies. They revealed the approximation of values and guidelines present in the documents analyzed, with the propositions of the field of popular education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gercina Santana Novais, Universidade de Uberaba

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo; professora aposentada da Universidade Federal de Uberlândia; professora do Programa de Mestrado Profissional em Educação: formação docente para a Educação Básica, Universidade de Uberaba (Uniube); Secretária de Educação do Município de Uberlândia-MG, no período de 2013 a 2016.

Silma do Carmo Nunes, Faculdade Presidente Antonio Carlos

Diretora Acadêmica da Faculdade de Educação e Estudos Sociais de Uberlândia - FEESU/FUPAC. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Sobre Ensno de Geografia - FACEDE/UFU.

References

BRASIL. Secretaria Geral da Presidência da República. Secretaria Nacional de Articulação Social Departamento de Educação Popular e Mobilização Cidadã. Marco de referência da educação popular para as políticas públicas 2013. Disponível em: . Acesso em: 2 fev. 2018.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 295-316.

DYE, T. D. Understanding public policy. Englewood Cliffs: Prentice-Hall, 1984.

FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 54 p.

______. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 256 p.

GADOTTI, M. Qualidade na educação: uma nova abordagem. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2010. 36 p.

KAMIMURA, A. L. M. Os minifóruns enquanto experiência inovadora. In: NOVAIS, G. S.; NUNES, S. do C. (Org.). Rede pública pelo direito de ensinar e de aprender: experiências coletivas de políticas públicas. Uberlândia: Regência e Arte Editora, 2017. p. 107-126.

THIOLLENT, M. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2009. 132 p.

SILVA, M. A. Qualidade social da educação pública: algumas aproximações. Cadernos Cedes, Campinas, v. 29, n. 78, p. 216-226, maio/ago., 2009.

UBERL

______. CEMEPE Memorial 2013-2016. Uberlândia: Prefeitura Municipal de Uberlândia, 2016. 66 p.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, l991. 191 p.

WANDERLEY, L. E. Educação popular: metamorfose e veredas. São Paulo: Cortez, 2010. 142 p.

Published

2019-01-15

How to Cite

NOVAIS, G. S.; NUNES, S. do C. . Política pública para a construção da escola popular: a rede pública municipal pelo direito de ensinar e de aprender. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 3, p. 72–87, 2019. DOI: 10.14393/REP-2018-43317. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/43317. Acesso em: 22 nov. 2024.