A educação popular perante a questão das drogas

uma incursão no tema e um marco conceitual

Authors

  • Ivonaldo Leite Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n32018-art01

Keywords:

Popular Education, Drugs, Policies, Society

Abstract

This paper is the result of a larger postdoctoral research. It aims to develop an analysis in the sense of presenting a perspective of approach to the drugs according to popular education. In this way, methodologically, it is based on two methodological assumptions: 1) a review of literature in Portuguese, Spanish, French and English; 2) the theoretical basis that was used as background of a study on the implementation of the Uruguayan policy of decriminalization of Cannabis. Some of its results are, for example: 1) popular education’s approach about drugs must carry out a socio-historical scrutiny of them in the context of the relationship society and social deviance; 2) popular education requires a discursive change in the way of referring to people who use drugs, in order to overcome the stigmatized language; 3) Socio-educational work in the field of the harm reduction actions, according to popular education, demands interdisciplinary knowledge. Among the conclusions, it is affirmed that the study of the drugs must be analytically situated in the social plan, instead of being in the sphere of individual factors, which tends to define its use as a strictly personal pathology.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ivonaldo Leite, Universidade Federal da Paraíba

Pós-doutorado em Sociologia; Professor da Universidade Federal da Paraíba, no Centro de Ciências Aplicadas e Educação (CCAE); Coordenador do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Sociedade e Cultruas (GEPEDUSC)/UFPB-CNPq.

References

BECKER, H. S. Outsiders: studies in sociology of desviance. New York: The Free Press, 1963. 224 p.

BOURDIEU, P. Lição sobre a lição. Vila Nova de Gaia: Estratégias Criativas, 1996. 56 p.

BURKE, P. Sociologia e história. Lisboa: Afrontamento, 1980. 120 p.

CALADO, A. J. F. Educação popular como processo humanizador: quais protagonistas? In: LEITE, I.; PEREIRA, A. A. Educação do campo, agroecologia e luta pela terra no Vale do Mamanguape/PB. João Pessoa: Ideia, 2014. p. 171-189.

COHEN, S. Folk devils and moral panics: the creation of the mods and the rockers. Oxford: Basil Blackwell, 1987. 327 p.

DUMAZEDIER, J.; CHOSSON, J. F.; HERFRAY, C. Acerca del método pedagógico del entrenamiento mental. Tradução de Hilda Santos. In: Cuadernos de Cátedra Facultad de Filosofía y Letras. Buenos Aires: OPFYL, 2001.

FERNANDES, L. Terapias punitivas e punições terapêuticas: o estranho caso do “toxicodependente”. In: CUNHA, M. I.; DURAND, J. Y. (Org.). Razões de saúde: poder e administração do corpo – vacinas, alimentos, medicamentos. Lisboa: Fim de Século, 2011. p. 39-56.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade e outros ensaios. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982. 176 p.

______. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 39. ed. São Paulo: Cortez, 2000. 87 p

______. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987. 256 p.

GARAT, G. Marihuana y otras yerbas: prohibición, regulación y uso de drogas en Uruguay. Montevideo: Sudamericana, 2016. 205 p.

GERBER, R. J. Legalizing marijuana: drug policy reform and prohibition politics. Westport, CT: Greenwood Press, 2004. 188 p.

GLOBAL COMMISSION ON DRUG POLICY. Report of the global commission on drug policy: war on drugs. 2011. Disponível em: <http://www.globalcommissionondrugs.org/wpcontent/uploads/2017/10/GCDP_WaronDrugs_EN.pdf>. Acesso em: 20 abr. 2018.

GONZALEZ, J. A. Cultura, educação popular e transformação social nas formulações do MEB e do CPC (1961-1964). 2011. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade de Campinas, Campinas, 2011.

GRILLO, I. El narco: inside Mexico’s criminal insurgency. Londres: Bloomsbury, 2011. 336 p.

LABROUSSE, A. Geopolítica de las drogas. Montevideo: Trilce, 2011. 144 p.

LEFEBVRE, H. Lenguaje y sociedad. Buenos Aires: Proteo, 1967.

LEITE, I. De la sociología de la desviación a la sociología de la educación: drogas, una perspectiva sobre la política uruguaya de regulación del cannabis y las bases hacia el trabajo socioeducativo. Informe de Investigación de Postdoctorado. Departamento de Sociología de la Facultad de Ciencias Sociales de la Universidad de la República. Montevideo: UdelaR, 2018.

NEUMAN, E. La legalización de las drogas. Buenos Aires: Ediciones Depalma, 1991. 171 p.

ONU. Convención única de 1961 sobre estupefacientes. Nueva York. Disponível em: <https://www.unodc.org/pdf/convention_1961_es.pdf>. Acesso em: 14 mar. 2018.

TOUBES, A. Un enfoque de la educación de adultos. Revista de la Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires, v. 4, p. 744-752, 1961.

TOUBES, A. et al. Revisión del concepto de educación no formal. In: Cuadernos de cátedra de educación no formal. Buenos Aires: Facultad de Filosofía y Letras, 2006.

______. La situación de la educación de jóvenes y adultos en la Argentina. In: Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 18, p. 22-34, set.-dez. 2001.

UNODC. Los trataos internacionales de fiscalización de drogas. Nueva York: ONU, 2013. 134 p.

ZAITCH, D. Reducción de daños, seguridad y tráfico de drogas. In: Revista Cuadernos de Seguridad, Buenos Aires, n. 11-12, p. 51-80, 2009. Disponível em: <http://www.minseg.gob.ar/sites/default/files/cuadernos/11_zaitch.pdf>. Aceso em: 20 abr. 2018.

Published

2019-01-15

How to Cite

LEITE, I. A educação popular perante a questão das drogas : uma incursão no tema e um marco conceitual. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 17, n. 3, p. 10–27, 2019. DOI: 10.14393/rep-v17n32018-art01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/43120. Acesso em: 22 jul. 2024.