A contribuição do pensamento de Anísio Teixeira para a formação do cidadão democrático na sociedade brasileira

Authors

  • Mariana Balestrin Universidade Federal de Santa Maria
  • Breno Antônio Sponchiado Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões
  • Edite Maria Sudbrack Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2017-40525

Keywords:

Anísio Teixeira, Education, Citizenship, Democracy

Abstract

This essay aims to investigate the fundamentals of Brazilian education with a pretension to educate for democracy, through the thought of Anísio Spínola Teixeira. The bibliographical review deals with some life and work aspects of Anísio Teixeira, which are necessary for the understanding of his studies. Education for citizenship and democracy, concepts that guide the educational system idealized by the educator are discussed. In an educational inequalities discriminations, injustices, thoughts and dominant actions scenario, Anísio Spínola Teixeira fought for the guarantee of a public, universal and free school, understood by him as an essential condition for democracy. Anísio is also presented as the idealizer of the integral education, which stresses the inseparability between education and life, providing the necessary conditions for development in an integrated way. In this sense, the writings of Anísio are still currently worth of being visited and studied by the policy makers for the Brazilian educational system, by the managers, teachers and researchers of the school education in the country, once the democratization project of the Brazilian public school has not been yet fully materialized, and more and more, there is the perception that the education is the way to citizenship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Balestrin, Universidade Federal de Santa Maria

Mestre em Educação pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Rio Grande do Sul,
Brasil; professora substituta da Universidade Federal de Santa Maria, Campus Palmeira das Missões, Rio Grande
do Sul, Brasil

Breno Antônio Sponchiado, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Doutor em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Brasil; professor titular da
Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Campus de Frederico Westphalem, Rio Grande
do Sul, Brasil. 

Edite Maria Sudbrack, Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Brasil; professora da Universidade
Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Rio Grande do Sul, Brasil. 

Published

2017-11-21

How to Cite

BALESTRIN, M.; SPONCHIADO, B. A.; SUDBRACK, E. M. A contribuição do pensamento de Anísio Teixeira para a formação do cidadão democrático na sociedade brasileira. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 2, p. 125–135, 2017. DOI: 10.14393/REP-2017-40525. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/40525. Acesso em: 22 nov. 2024.