Graffiti/pixação on the ground of the school

reflections of the field journal for teaching training in Geography

Authors

  • Jamila Reis Gomes Universidade Federal da Bahia
  • Eduardo Oliveira Miranda Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Maria Cecília de Paula Silva

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v17n12018-rel03

Keywords:

Graffiti/Pixação, Urban Culture, Internship, Geography

Abstract

In a narrative format and with support in the methodology of critical ethnological research (etnopesquisa crítica), we bring through this article the experience of being an educator in a formative process, which uses the writing of a field journal as a project of knowledge and formation. We believe the school curriculum needs to be explored based on the worldview, creating several ways of thinking about Geography. For this,
we refer to Boaventura de Souza Santos (2002), because we visualized in his work the possibility to legitimize social experiences not officialized by hegemonic power, such as: graffiti/pixação. Therefore, we visualized the Supervised Internship in Geography of the Federal University of Bahia as the opportune field to perform praxis, when relating the Geographical Education and the graffiti/pixação theme. The article presents four moments that are articulated and point out the verbal and imagistic dialogues, constructed during four
meetings with a public school group in the city of Salvador, State of Bahia, Brazil.

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Author Biographies

Jamila Reis Gomes, Universidade Federal da Bahia

Graduanda em Geografia na Universidade Federal da Bahia, Brasil; membro do grupo de pesquisa Produção do Espaço Urbano (PEU/UFBA).

Eduardo Oliveira Miranda, Universidade Estadual de Feira de Santana

Graduado em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS. Discente do Doutorado em Educação na Universidade Federal da Bahia. Professor Substituto da Faculdade de Educação - FACED/UFBA. Mestrado em Desenho, Cultura e Interatividade - UEFS. Foi aluno especial do Programa de Pós-graduação em Educação da UNEB na disciplina Educação, Subjetividade e Formação. Tem experiência docente na Educação Básica, Ensino Superior e Pós-Graduação. Desenvolve produções com foco em Educação e Cultura. Destarte, atua com as seguintes temáticas: Geografia Escolar; Formação Docente; Currículo, Metodologia e Didática; Educação das Relações

Maria Cecília de Paula Silva

Pós-doutora em Sociologia pela Universidade de Estrasburgo, França; professora associada da Universidade Federal da Bahia, Brasil.

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Published

2018-06-18

How to Cite

GOMES, J. R.; MIRANDA, E. O.; SILVA, M. C. de P. . Graffiti/pixação on the ground of the school: reflections of the field journal for teaching training in Geography. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 17, n. 1, p. 145–157, 2018. DOI: 10.14393/rep-v17n12018-rel03. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/39206. Acesso em: 23 nov. 2024.