Reflexões sobre a educação do campo
revisitando a história do Brasil
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v16n32017-art05Keywords:
Countryside Education, Social Movements, History, Public PoliciesAbstract
In this paper it proposes a discussion about the modality of education offered in rural areas for the peasants, taking as reference some aspects of the Brazil’s historical formation trajectory. The research is of bibliographic nature and qualitative-interpretative approach. Considering the provision on education in the Federal Constitutions and some authors’ researches related to education/schools in peasants areas, in this investigation it analyzes aspects of the educational policy in Brazilian State for the peasant population. It also discusses the process of struggles of the rural social movements in defense of a public policy for countryside education. The research results have revealed that, despite some advances, we are still far from making a proposal for an education previously planned, discussed and articulated with peasant participation.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Currículo, território em disputa. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2013. 376 p.
ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. 216 p.
BOSI, A. História concisa da literatura brasileira. 37. ed. São Paulo: Cultrix, 2000. 568 p.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 31 ago. 2017.
______. Constituição dos Estados Unidos do Brasil (de 10 de novembro de 1937). Rio de Janeiro, RJ, 1937. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao37.htm>. Acesso em: 31 ago. 2017.
________. Constituição dos Estados Unidos do Brasil (de 18 de setembro de 1946). Rio de Janeiro, RJ, 1946. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao46.htm>. Acesso em: 31 ago. 2017.
________. Constituição Federal de 1934. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao34.htm> Acesso em: 31 ago. 2017.
______. Constituição Política do Império do Brazil (de 25 de março de 1824). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao24.htm>. Acesso em: 31 ago. 2017.
________. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF, 1988. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 31 ago. 2017.
______. Decreto nº 7.352, de 4 de novembro de 2010. Dispõe sobre a política de educação do campo e o Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária – PRONERA. Brasília, DF, 2010. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2010/decreto/d7352.htm>. Acesso em: 16 mar. 2017.
________. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996.
________. Ministério do Desenvolvimento Agrário. Programa Nacional de Educação na Reforma Agrária: manual de operações. Brasília, DF: MDA, 2004.
BUENO, E. Brasil: uma história – cinco séculos de um país em construção. São Paulo: Leya, 2010. 480 p.
CALDART, R. S. Educação do campo. In: CALDART, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da Educação do Campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012. p. 257-265.
______. A escola do campo em movimento. In: BENJAMIN, C.; CALDART, R. S. Projeto popular e escolas do campo. Brasília: Articulação nacional por uma educação básica do campo, 2000. p. 23-48. (Coleção Por uma Educação do Campo III).
CARVALHO, J. M. A cidadania no Brasil: o longo caminho. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2008. 256 p.
FERNANDES, B. M. Diretrizes de uma caminhada. In: ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (Orgs.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 133-145.
FERREIRA, F. J.; BRANDÃO, E. C. Educação do campo: um olhar histórico, uma realidade concreta. Revista Eletrônica de Educação, São Carlos, Ano V, n. 9, jul./dez. 2011. Disponível em: <https://www.portaltrilhas.org.br/download/biblioteca/educacao-do-campo-um-olhar-historico-uma-realidade-concreta.pdf>. Acesso em: 20 mar. 2017.
GEHRKE, M. Organização do trabalho pedagógico da escola do campo. In:_______. (Org.). Educação do campo em movimento: teoria e prática cotidiana. Curitiba: Editora da UFPR, 2010. 231 p.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2006. 176 p.
HENRIQUE, R. et al. (Orgs.). Educação do campo: diferenças mudando paradigmas. Brasília: MEC/Secad, 2007. 81 p.
LEINEKER, M. S. L.; ABREU, C. B. M. A educação do campo e os textos constitucionais: um estudo a partir da Constituição Federal de 1934. In: Anais do IX ANPED Sul – Seminário de Pesquisa da Região Sul. 2012, p. 1-13. Disponível em: <http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/9anpedsul/paper/viewFile/1772/79>. Acesso em: 16 de maio 2017.
LIMA, M. M. A.; SILVA, C. Educação do campo: o descompasso entre a legislação e a realidade educacional para as comunidades camponesas. Revista Lugares de Educação, Bananeiras, v. 5, n. 11, p. 241-254, ago./dez. 2015. doi: http://dx.doi.org/10.18788/2237-1451/rle.v5n11p241-254.
MARIN, J. O. B. et al. O problema do trabalho infantil na agricultura familiar: o caso da produção de tabaco em Agudo-RS. Revista de Economia e Sociologia Rural, Piracicaba, v. 50, n. 4, p. 763-786, out./dez. 2012. doi: https://doi.org/10.1590/S0103-20032012000400010.
NASCIMENTO, M. I. M. O Império e as primeiras tentativas de organização da educação nacional (1822-1889). Unicamp: Histedbr. 2005. Disponível em: <http://www.histedbr.fe.unicamp.br/navegando/periodo_imperial_intro.html>. Acesso em: 23 mar. 2017.
RIBEIRO, M. Educação rural. In: CALDART, R. S. et al. (Orgs.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Expressão Popular, 2012, p. 293-299. doi: https://doi.org/10.1590/S0103-84782012000300023.
________. Pedagogia da alternância na educação rural/do campo: projetos em disputa. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n.1, p. 27-45, jan./abr. 2008. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022008000100003.
SANTOS, R. B. Histórico da educação do campo no Brasil. Disponível em: <http://www.ebah.com.br/content/ABAAAfLvwAB/historia-educacao-campo-no-brasil>. Acesso em: 16 de dez. 2015.
SILVA Jr., A. F.; NETTO, M. B. Por uma educação do campo: percursos históricos e possibilidades. Entrelaçando: Revista Eletrônica de Culturas e Educação, Uberlândia, n. 3, p. 45-60, nov. 2011.
SILVA, C.; ANDRADE, K. S.; MOREIRA, F. A retextualização no gênero Caderno da Realidade na Pedagogia da Alternância. Acta Scientiarum: Language and Culture, Maringá, v. 37, n. 4, p. 359-369, out./dez. 2015. doi: http://dx.doi.org/10.4025/actascilangcult.v37i4.25050.
TODOS pela educação. Disponível em: <http://www.todospelaeducacao.org.br/reportagens-tpe/22215/metade-dos-professores-que-lecionam-na-zona-rural-nao-tem-formacao-adequada>. Acesso em: 21 out. 2017.
VILLA, M. A. A história das constituições brasileiras. São Paulo: Leya, 2011. p. 116.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Ilário Dias Cardoso Filho, Cícero da Silva
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.