Reflexões sobre a educação do campo

revisitando a história do Brasil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n32017-art05

Keywords:

Countryside Education, Social Movements, History, Public Policies

Abstract

In this paper it proposes a discussion about the modality of education offered in rural areas for the peasants, taking as reference some aspects of the Brazil’s historical formation trajectory. The research is of bibliographic nature and qualitative-interpretative approach. Considering the provision on education in the Federal Constitutions and some authors’ researches related to education/schools in peasants areas, in this investigation it analyzes aspects of the educational policy in Brazilian State for the peasant population. It also discusses the process of struggles of the rural social movements in defense of a public policy for countryside education. The research results have revealed that, despite some advances, we are still far from making a proposal for an education previously planned, discussed and articulated with peasant participation.

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Author Biographies

Ilário Dias Cardoso Filho, Universidade Federal do Tocantins

Graduado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Tocantins (UFT). Foi Bolsista do PIBID/UFT 2009/2010. Desenvolve pesquisa no âmbito da Educação do Campo.

Cícero da Silva, Universidade Federal do Tocantins

Doutorando em Letras na Universidade Federal do Tocantins, Brasil; professor da Universidade Federal do Tocantis, Brasil; líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação do Campo (Gepec).

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Published

2018-01-09

How to Cite

FILHO, I. D. C.; SILVA, C. da. Reflexões sobre a educação do campo: revisitando a história do Brasil. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 67–83, 2018. DOI: 10.14393/rep-v16n32017-art05. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38835. Acesso em: 5 nov. 2024.