Contribuições da educação popular à pedagogia social

por uma educação emancipatória na Amazônia

Authors

  • João Colares da Mota Neto Universidade do Estado do Pará
  • Ivanilde Apoluceno de Oliveira Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n32017-art02

Keywords:

Social Pedagogy, Popular Education, NEP/UEPA

Abstract

This article aims to discuss the meaning of social pedagogy, based on the political-pedagogical and epistemological contribution of popular education, as well as to reflect on the challenges of building an emancipatory social pedagogy in the Amazon region, focusing on the educational practice of the Núcleo de Educação Popular Paulo Freire, from the State University of Pará, with youth, adults and elderly people. It is a bibliographical research, with readings on theoretical frameworks of social pedagogy and popular education, as well as studies on the educational practices of NEP/UEPA.

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Author Biographies

João Colares da Mota Neto, Universidade do Estado do Pará

Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação e da Licenciatura em Pedagogia da Universidade do Estado do Pará, onde também atua como pesquisador e pedagogo do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire. Doutor em Educação pela Universidade Federal do Pará, tendo realizado Doutorado Sanduíche na Universidad Pedagógica Nacional de Colombia. Mestre em Educação e Licenciado em Pedagogia pela UEPA. Coordenador adjunto da Cátedra Paulo Freire da Amazônia e integrante da coordenação colegiada do Conselho de Educação Popular da América Latina e do Caribe (CEAAL)

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Universidade do Estado do Pará

Professora Titular, pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Coordenadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire

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Published

2018-01-09

How to Cite

MOTA NETO, J. C. da; OLIVEIRA, I. A. de. Contribuições da educação popular à pedagogia social: por uma educação emancipatória na Amazônia. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 21–35, 2018. DOI: 10.14393/rep-v16n32017-art02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38694. Acesso em: 5 nov. 2024.