Ações Formativas Integradas (AFIN)

resultados e desafios do curso preparatório para ingresso no ensino superior na Universidade Federal de Uberlândia

Authors

  • Adevailton Bernardo dos Santos Universidade Federal de Uberlândia
  • Gláucia Carvalho Gomes Universidade Federal de Uberlândia
  • Sirlei Aparecida Martins Ferreira Universidade Federal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n32017-art08

Keywords:

Formative actions, Democratization, Popular Preparatory Course, High School

Abstract

The Integrated Formative Actions Program (AFIN) is part of an extension context of formation and aims to support and assist the entry of high school students in situations of economic vulnerability in higher education and to contribute to the formation of major students through teaching practices. The program has the characteristics of a popular preparatory course and began its activities in the second semester of 2015, with 115 students, and its continuity in 2016 expanded to 367 students, achieving significant results in the goals set. This text aims to describe the results of this Program and analyze it considering other similar initiatives and popular education references. The analysis presents elements of this contribution, but also points to the possibility of improving the action with a view to achieving its objective.

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Author Biographies

Adevailton Bernardo dos Santos, Universidade Federal de Uberlândia

Docente do Instituto de Física da Univerisdade Federal de Uberlândia, doutor em física aplicada a medicina e biologia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

Gláucia Carvalho Gomes, Universidade Federal de Uberlândia

Doutora em Geografia pela Universidade Federal de Minas Gerais, Brasil. Professora Adjunta da Universidade Federal De Uberlândia, Minas Gerais, Brasil.

Sirlei Aparecida Martins Ferreira, Universidade Federal de Uberlândia

Gerente da Divisão de Apoio a Projetos de Extensão da Pró-reitoria de Extensão e Cultura da Universidade Federal de Uberlândia.

 

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Published

2018-01-09

How to Cite

SANTOS, A. B. dos; GOMES, G. C.; FERREIRA, S. A. M. Ações Formativas Integradas (AFIN): resultados e desafios do curso preparatório para ingresso no ensino superior na Universidade Federal de Uberlândia. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 122–138, 2018. DOI: 10.14393/rep-v16n32017-art08. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/38047. Acesso em: 22 dec. 2024.