O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar

Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/ree-v16n12017_art10

Keywords:

Teacher Training, Hospital Class, Special Education

Abstract

This research had as objective to identify if the graduate in Pedagogy recognizes in its formation the possibility of acting in the hospital setting, a pedagogical-educational service of special education. Twenty-four undergraduate students of a public university in the interior of São Paulo participated in this research, who answered a questionnaire that promoted the description about the perception that these students have about their initial training to act in hospital settings. The answers of the questionnaires were submitted to data analysis according to the methodology of phenomenological investigation. The discussion of the results revealed that the initial training courses in Pedagogy do not have the hospital space as a focus in the initial formation, although they offer conditions for pedagogical thinking in any educational space. It was verified, however, that being a pedagogue and perceiving himself / herself with conditions to act in hospital settings seems to be an apprenticeship that goes far beyond the lessons acquired in degree courses. Thus, the multidisciplinary knowledge required for pedagogical performance in a hospital environment can be sought, when necessary, in continuing education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lúcia Maria Santos Tinós, Universidade de São Paulo

Doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos, São Paulo; educadora na Faculdade
de Filosofia, Ciência e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo.

Sheila Maria Mazer Gonçalves, Universidade de São Paulo

Doutora em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos; educadora na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo

References

ASSIS, W. Classe hospitalar: um olhar pedagógico singular. São Paulo: Phorte, 2009.

BARROS, A. S. S.; SANTOS, R. M. Percepções dos professores de educação especial acerca das crianças e adolescentes hospitalizados. CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCA

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Resolução CNE/CBE nº 17, de 3 jul. 2001. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 ago. 2001. Seção 1, p. 46.

_____. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: 1996.

_____. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, e dá outras providências. Brasília, DF: 1990.

_____. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília: MEC/SEESP, 2002.

_____. Ministério da Justiça. Direitos da Criança e do Adolescente Hospitalizados. Resolução nº 41, de 13 de outubro de 1995 do Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente - CONANDA. Brasília, DF: 1995.

CALEGARI, A. M. As interrelações entre educação e saúde: implicações do trabalho pedagógico no contexto hospitalar. 2003. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação)

GONZÁLEZ, E; GONZÁLEZ, C. Classes hospitalares. In: GONZÁLEZ, E. (Coord.). Necessidades educacionais específicas: intervenção psicoeducacional. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 344-369.

GRANEMANN, J. L. Classe hospitalar: um atendimento especializado essencial e importante ao processo de desenvolvimento e aprendizagem do aluno internado. In: SCHILKE, A. L.; NUNES, L. B.; AROSA, A. C. (Org.). Atendimento escolar hospitalar: saberes e fazeres. Niterói: Intertexto, 2011. p. 149-157.

MARTINS, J.; BICUDO, M; A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamento e recursos básicos. 5. ed. São Paulo: Centauro, 2005.

MAZER, S. M. Classe hospitalar como possibilidade de atuação do pedagogo: compreendendo trajetórias profissionais de professoras. 2009. 103f. Monografia (Graduação em Pedagogia)

MAZER, S. M. Construção de uma proposta de formação continuada para professores de classe hospitalar. 2013. 186p. Tese (Doutorado em Educação Especial)

MENEZES, C. V. A. A necessidade da formação do pedagogo para atuar em ambiente hospitalar: um estudo de caso em enfermarias pediátricas do Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Paraná. 2004. 131f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)

MORAES, M. S.; KOHN, C. D. O profissional da educação hospitalar e a sua formação: experiências com estudantes da ala da enfermaria pediátrica do Hospital Universitário Federal de Sergipe. In: SCHILKE, A. L.; NUNES, L. B.; AROSA, A. C. (Org.). Atendimento escolar hospitalar: saberes e fazeres. Niterói: Intertexto, 2011. p. 165-172.

NUNES, L. B.; SANTOS, M. G. S. Formação de professores em espaço hospitalar: perspectivas de uma educação contextualizada. In: SCHILKE, A. L.; NUNES, L. B.; AROSA, A. C. (Org.). Atendimento escolar hospitalar: saberes e fazeres. Niterói: Intertexto, 2011. p. 173-182.

SCHILKE, A. L. T.; MAIA, H. Reflexões sobre a identidade docente em espaço hospitalar. In: SCHILKE, A. L.; NUNES, L. B.; AROSA, A. C. (Org.). Atendimento escolar hospitalar: saberes e fazeres. Niterói: Intertexto, 2011. p. 67-80

Published

2017-06-02

How to Cite

TINÓS, L. M. S.; GONÇALVES, S. M. M. O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar: Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 117–127, 2017. DOI: 10.14393/ree-v16n12017_art10. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36991. Acesso em: 19 nov. 2024.