O curso de Pedagogia e a atuação na classe hospitalar
Os caminhos da formação pelo olhar de graduandos
DOI:
https://doi.org/10.14393/ree-v16n12017_art10Keywords:
Teacher Training, Hospital Class, Special EducationAbstract
This research had as objective to identify if the graduate in Pedagogy recognizes in its formation the possibility of acting in the hospital setting, a pedagogical-educational service of special education. Twenty-four undergraduate students of a public university in the interior of São Paulo participated in this research, who answered a questionnaire that promoted the description about the perception that these students have about their initial training to act in hospital settings. The answers of the questionnaires were submitted to data analysis according to the methodology of phenomenological investigation. The discussion of the results revealed that the initial training courses in Pedagogy do not have the hospital space as a focus in the initial formation, although they offer conditions for pedagogical thinking in any educational space. It was verified, however, that being a pedagogue and perceiving himself / herself with conditions to act in hospital settings seems to be an apprenticeship that goes far beyond the lessons acquired in degree courses. Thus, the multidisciplinary knowledge required for pedagogical performance in a hospital environment can be sought, when necessary, in continuing education.
Downloads
References
ASSIS, W. Classe hospitalar: um olhar pedagógico singular. São Paulo: Phorte, 2009.
BARROS, A. S. S.; SANTOS, R. M. Percepções dos professores de educação especial acerca das crianças e adolescentes hospitalizados. CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCA
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Resolução CNE/CBE nº 17, de 3 jul. 2001. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 17 ago. 2001. Seção 1, p. 46.
_____. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: 1996.
_____. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, e dá outras providências. Brasília, DF: 1990.
_____. Ministério da Educação. Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília: MEC/SEESP, 2002.
_____. Ministério da Justiça. Direitos da Criança e do Adolescente Hospitalizados. Resolução nº 41, de 13 de outubro de 1995 do Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente - CONANDA. Brasília, DF: 1995.
CALEGARI, A. M. As interrelações entre educação e saúde: implicações do trabalho pedagógico no contexto hospitalar. 2003. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação)
GONZÁLEZ, E; GONZÁLEZ, C. Classes hospitalares. In: GONZÁLEZ, E. (Coord.). Necessidades educacionais específicas: intervenção psicoeducacional. Porto Alegre: Artmed, 2007. p. 344-369.
GRANEMANN, J. L. Classe hospitalar: um atendimento especializado essencial e importante ao processo de desenvolvimento e aprendizagem do aluno internado. In: SCHILKE, A. L.; NUNES, L. B.; AROSA, A. C. (Org.). Atendimento escolar hospitalar: saberes e fazeres. Niterói: Intertexto, 2011. p. 149-157.
MARTINS, J.; BICUDO, M; A pesquisa qualitativa em psicologia: fundamento e recursos básicos. 5. ed. São Paulo: Centauro, 2005.
MAZER, S. M. Classe hospitalar como possibilidade de atuação do pedagogo: compreendendo trajetórias profissionais de professoras. 2009. 103f. Monografia (Graduação em Pedagogia)
MAZER, S. M. Construção de uma proposta de formação continuada para professores de classe hospitalar. 2013. 186p. Tese (Doutorado em Educação Especial)
MENEZES, C. V. A. A necessidade da formação do pedagogo para atuar em ambiente hospitalar: um estudo de caso em enfermarias pediátricas do Hospital de Clínicas da Universidade Federal do Paraná. 2004. 131f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Produção)
MORAES, M. S.; KOHN, C. D. O profissional da educação hospitalar e a sua formação: experiências com estudantes da ala da enfermaria pediátrica do Hospital Universitário Federal de Sergipe. In: SCHILKE, A. L.; NUNES, L. B.; AROSA, A. C. (Org.). Atendimento escolar hospitalar: saberes e fazeres. Niterói: Intertexto, 2011. p. 165-172.
NUNES, L. B.; SANTOS, M. G. S. Formação de professores em espaço hospitalar: perspectivas de uma educação contextualizada. In: SCHILKE, A. L.; NUNES, L. B.; AROSA, A. C. (Org.). Atendimento escolar hospitalar: saberes e fazeres. Niterói: Intertexto, 2011. p. 173-182.
SCHILKE, A. L. T.; MAIA, H. Reflexões sobre a identidade docente em espaço hospitalar. In: SCHILKE, A. L.; NUNES, L. B.; AROSA, A. C. (Org.). Atendimento escolar hospitalar: saberes e fazeres. Niterói: Intertexto, 2011. p. 67-80
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 As autoras
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.