Permacultura

uma estratégia valorosa para educação ambiental em escolas rurais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n32017-rel02

Keywords:

Permaculture, Environment, Sustainability, Countryside

Abstract

The term sustainability is important for the comprehension of how Environmental Education and practices of Permaculture can be used as tools of education. Permaculture is characterized as a system for planning and creation, in a harmonic manner, of productive, sustainable and ecologic environments. The goal of this paper is to evaluate permaculture’s practices efficiency as a tool of environmental education and mechanism of integration between the human being and the environment. The project was developed in a school of municipal education system located in the rural part of Ituiutaba, State of Minas Gerais, involving 40 people directly. Students and staff participated taking to school plants that are part of their everyday life, in other words, that have cultural value for their community. The integration between students, staff and the remaining residents was noticed mainly when everyone got involved in developing the vegetable garden, showing the aggregating potential through joint actions that such activities allow. The unity and estimation of one’s own living place bring the feeling of belonging and the improvement of ambiance, important aspects for the improvement of people’s, that live far from urban centers, life quality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Caio César Rangel, Universidade do Estado de Minas Gerais

Possui graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Uberlândia- Campus Pontal (2011), especialização em Ciências Ambientais pelo Insituto Federal de Minas Gerais- Campus Ituiutaba (2016) e mestrado em Geologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014). Atualmente é professor designado da Universidade do Estado de Minas Gerais- Unidade Ituiutaba. Tem experiência na área de Sustentabilidade, Zoologia e Paleontologia.

Bruno de Moraes Nunes, Universidade do Estado de Minas Gerais

Possui graduação em Agronomia pela FEIT/UEMG (2010), especialização em Ciência e Tecnologia de Sementes ABEAS/UFPel e mestrado em Microbiologia Agropecuária pela FCAV/UNESP (2012). Atualmente é professor na Universidade do Estado de Minas Gerais - Unidade Ituiutaba. Tem experiência na área de educação ambiental, fitossanidade e fitotecnia.

Wedley Oliveira, Universidade do Estado de Minas Gerais

Graduando em Agronomia na Universidade do Estado de Minas Gerais, Unidade Ituiutaba, Brasil.

Júlio César Delvaux, Instituto Federal de Minas Gerais

Possui graduação em Agronomia pela Universidade Federal de Viçosa (2011) e mestrado em Microbiologia Agrícola pela Universidade Federal de Viçosa (2012). Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal do Triângulo Mineiro. Tem experiência na área de Microbiologia, com ênfase em Ecologia Microbiana.

References

ALMEIDA, V. J.; FAVETTA, L. R. A. A horta mandala na agrofloresta sucessional: uma aliada na restauração ambiental. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, Rio Grande, v. 28, p. 85-99, jan./jun. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente e Saúde. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BROLESE, L. G. Espirais biodiversos e a transição para a agricultura de base ecológica. Revista Brasileira de Agroecologia, Porto Alegre, v. 4, n. 2, p. 3924, 2009. Disponível em: <http://aba-agroecologia.org.br/revistas/index.php/rbagroecologia/article/view/9325. Acesso em: 20 maio 2017.

BUAINAIN, A. M.; SOUZA FILHO, H. M. A política agrícola no Brasil: evolução e principais instrumentos. In: BATALHA, M. O. (Org.). Gestão Agroindustrial. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2009. p. 334.

FERNANDES, M. C. A. Caderno 2: orientações para implantação e implementação da horta escolar. Brasília, 2007, p. 45. Disponível em: <http://www.fao.org/fileadmin/templates/ERP/docs2010/caderno2_red.pdf>. Acesso em: 15 maio 2016.

GARRIDO, L. S.; MEIRELLES, R. M. S. Percepção sobre meio ambiente por alunos das séries iniciais do ensino fundamental: considerações à luz de Marx e de Paulo Freire. Ciência & Educação, Bauru, v. 20, n. 3, p. 680, jul./set. 2014. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1516-73132014000300010.

GONÇALVES, J. C. Homem-Natureza: uma relação conflitante ao longo da história. Saber Acadêmico: Revista Multidisciplinar da UNIESP, n. 6, p. 171-177, dez. 2008. Disponível em: < http://www.uniesp.provisorio.ws/revista/revista6/pdf/17.pdf>. Acesso em: 15 maio 2017.

HOLMGREN, D. Permacultura: princípios e caminhos além da sustentabilidade. Tradução de Luzia Araújo. Porto Alegre: Via Sapiens, 2013. 416 p.

LEGAN, L. Criando habitats na escola sustentável. Pirenópolis: Ecocentro IPEC, 2009. 96 p.

MEIJER, S. S. et al. The role of knowledge, atitudes and perceptions in the uptake of agricultural and agroforestry innovations among smallholder farmers in sub-saharan Africa. International Journal of Agricultural Sustainability, Londres, v. 13, n. 1, p. 40-54, dez. 2015. doi: https://doi.org/10.1080/14735903.2014.912493

NETO, N. C. et al. Produção orgânica: uma potencialidade estratégica para a agricultura familiar. Revista Percurso, Maringá, v. 2, n. 2, p. 73-95, 2010.

SANTOS, L. L. et al. Horta medicinal escolar mandala: integração entre o conhecimento popular e o científico. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 14, n. 1, p. 13, jan./jun. 2015. doi: http://dx.doi.org/10.14393/REP-v14n12015-rel02.

SAUVÉ, L. Educação ambiental: possibilidades e limitações. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 317-322, maio/ago. 2005. doi: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-97022005000200012.

TOWNSEND, C. R.; BEGON, M.; HARPER, J. L. Fundamentos de ecologia. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. 576 p.

VITARI, C.; DAVID, C. Sustainable management models: innovating through Permaculture. Journal of Management Development, Sommerville, v. 36, n. 1, p. 14-36, jul./ago. 2017.

Published

2018-01-09

How to Cite

RANGEL, C. C.; NUNES, B. de M. .; OLIVEIRA, W.; DELVAUX, J. C. Permacultura: uma estratégia valorosa para educação ambiental em escolas rurais. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 16, n. 3, p. 181–190, 2018. DOI: 10.14393/rep-v16n32017-rel02. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/36780. Acesso em: 24 nov. 2024.