Extractivism youth as participant in community strengthening

Authors

  • Rita de Cassia Fraga Machado University of the State of Amazonas
  • Huefeson Falcão dos Santos Universidade do Estado do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.14393/rep-v16n12017-art01

Keywords:

Youth, Protagonist, Popular Participation, Popular Education

Abstract

The youth and the younger generations have been gaining increasing recognition in the development of nations. In Brazil youth-related issues have been on the rise throughout the twenty-first century. A range of programs have been introduced by the federal government in order to create youth leaderships and value the youth. Although we are enjoying a good moment of demographic potentialities for the youth, there is a need for participatory research aimed at strengthening youth participation in protected areas. The aim of this article was to analyze the participation of the youth from Tefé National Forest (Floresta Nacional de Tefé), in the State of Amazonas, Brazil, regarding the educational challenges for popular participation. Thus, we believe that we can engage in dialogue with a view to finding viable alternatives that make training conditions possible as well as encouraging autonomy in the youth, which will help in strengthening the protected areas through collective youth empowerment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rita de Cassia Fraga Machado, University of the State of Amazonas

Postdoctor research in Education, Vale do Rio dos Sinos University, São Leopoldo, State of Rio Grande do Sul, Brazil; professor at the University of the State of Amazonas, Brazil.

Huefeson Falcão dos Santos, Universidade do Estado do Amazonas

Graduando em História na Universidade do Estado do Amazonas; bolsista FAPEAM.

References

ABRAMO, H. W. Espaços de juventude. In: FREITAS, M. V. de; PAPA, F. de C. (Org.). Políticas públicas juventude em pauta. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 219-228.

BRASIL. Ministérios da Educação e do Meio Ambiente. Programa Juventude e Meio Ambiente. In: _____. Guia de políticas públicas de juventude. Brasília: Secretaria Geral da Presidência da República, 2006.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1986.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD). 2014. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/trabalhoerendimento/pnad2014/default.shtm>. Acesso em: 15 maio 2016.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.

RODRIGUES, L. S. Promovendo educação ambiental por meio das inteligências múltiplas: o Programa Verde Perto. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPPAS, 4., 2008, Brasília. Anais... Brasília, 2008. Disponível em: <http://www.anppas.org.br/encontro4/cd/ARQUIVOS/GT9-698-693-20080504135358.pdf>. Acesso em: 15 maio 2016.

STRECK, D. Entre emancipação e regulação: (des)encontros entre educação popular e movimentos sociais. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 44, p. 300-310, maio/ago. 2010.

SANDER, C. Juventude e participação: um processo pedagógico. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 3., 2010, São Paulo. Anais... São Paulo, 2010. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000092010000100004&script=sci_arttext>. Acesso em: 15 maio 2016.

Published

2017-06-02

How to Cite

MACHADO, R. de C. F.; SANTOS, H. F. dos . Extractivism youth as participant in community strengthening. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 16, n. 1, p. 10–21, 2017. DOI: 10.14393/rep-v16n12017-art01. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/34794. Acesso em: 23 jul. 2024.

Most read articles by the same author(s)