Extractivism youth as participant in community strengthening
DOI:
https://doi.org/10.14393/rep-v16n12017-art01Keywords:
Youth, Protagonist, Popular Participation, Popular EducationAbstract
The youth and the younger generations have been gaining increasing recognition in the development of nations. In Brazil youth-related issues have been on the rise throughout the twenty-first century. A range of programs have been introduced by the federal government in order to create youth leaderships and value the youth. Although we are enjoying a good moment of demographic potentialities for the youth, there is a need for participatory research aimed at strengthening youth participation in protected areas. The aim of this article was to analyze the participation of the youth from Tefé National Forest (Floresta Nacional de Tefé), in the State of Amazonas, Brazil, regarding the educational challenges for popular participation. Thus, we believe that we can engage in dialogue with a view to finding viable alternatives that make training conditions possible as well as encouraging autonomy in the youth, which will help in strengthening the protected areas through collective youth empowerment.
Downloads
References
ABRAMO, H. W. Espaços de juventude. In: FREITAS, M. V. de; PAPA, F. de C. (Org.). Políticas públicas juventude em pauta. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008. p. 219-228.
BRASIL. Ministérios da Educação e do Meio Ambiente. Programa Juventude e Meio Ambiente. In: _____. Guia de políticas públicas de juventude. Brasília: Secretaria Geral da Presidência da República, 2006.
FREIRE, P. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1986.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
IBGE. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD). 2014. Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/trabalhoerendimento/pnad2014/default.shtm>. Acesso em: 15 maio 2016.
MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2007.
RODRIGUES, L. S. Promovendo educação ambiental por meio das inteligências múltiplas: o Programa Verde Perto. In: ENCONTRO NACIONAL DA ANPPAS, 4., 2008, Brasília. Anais... Brasília, 2008. Disponível em: <http://www.anppas.org.br/encontro4/cd/ARQUIVOS/GT9-698-693-20080504135358.pdf>. Acesso em: 15 maio 2016.
STRECK, D. Entre emancipação e regulação: (des)encontros entre educação popular e movimentos sociais. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 15, n. 44, p. 300-310, maio/ago. 2010.
SANDER, C. Juventude e participação: um processo pedagógico. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL, 3., 2010, São Paulo. Anais... São Paulo, 2010. Disponível em: <http://www.proceedings.scielo.br/scielo.php?pid=MSC0000000092010000100004&script=sci_arttext>. Acesso em: 15 maio 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Rita de Cassia Fraga Machado, Huefeson Falcão dos Santos
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.