The curriculum of countryside schools in the context of BNCC
political and epistemological tensions
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-74257Keywords:
Curriculum, Countryside school, BNCCAbstract
This article aims to analyze the tensions between the National Common Curricular Base (BNCC) and counter-hegemonic curricular perspectives that underlie curricular proposals in countryside schools in Brazil. It is a bibliographic study, with a qualitative approach, which uses the Historical and Dialectical Materialism (MHD) method. The category “tensions” functions as an analytical-dialectic key, used to mark the political-pedagogical contradictions between an educational project anchored in the BNCC curricular perspective and the educational project of rural schools, supported by curricular perspectives of counter-hegemonic pedagogical matrices, in order to rethink its sociopolitical function. The studies pointed to the importance of creating a curriculum that overcomes the conception of neoliberal and pragmatic education implicit in the BNCC, associated with the reproduction of knowledge that meets the interests of the capitalist system. The implementation of the BNCC has contributed to the mischaracterization of the curricular projects of countryside schools, linked to the theoretical bases of critical pedagogy. The curriculum of countryside schools is built in dialogue with the social, political and economic reality of communities, without losing sight of the historical struggle of countryside people, aiming to produce knowledge committed to a project of social transformation. In this sense, counter-hegemonic curricular perspectives offer alternative theoretical-conceptual elements to the BNCC.
Downloads
References
APPLE, M. W. Ideologia e Currículo. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
BRASIL. Ministério da Educação. Resolução CNE/CEB, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, DF, 2002. Disponível em: https://pronacampo.mec.gov.br/images/pdf/mn_resolucao_%201_de_3_de_abril_de_2002.pdp. Acesso em: 3 nov. 2024.
CALDART, R. S. Sobre a tarefas educativas da escola e a atualidade. São Paulo: Expressão Popular, 2023.
CALDART, R. S. Elementos para construção do projeto político e pedagógico da Educação do Campo. Trabalho Necessário, Niterói, v. 2, n. 2, p. 1-16, 2004. DOI 10.22409/tn.2i2.p3644. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/3644. Acesso em: 3 nov. 2024.
COSTA, L. M.; BATISTA, M. S. X. O currículo na perspectiva da educação do campo: contraponto às políticas curriculares hegemônicas. Revista Espaço do Currículo, João Pessoa, v. 14, n. 2, p. 1-15, 2021. DOI 10.22478/ufpb.1983-1579.2021v14n2.58081. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rec/article/view/58081. Acesso em: 3 nov. 2024.
CURY, C. R. J.; REIS, M.; ZANARDI, T. A. C. Base Nacional Comum Curricular: dilemas e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2018.
DUARTE, N. “Um montão de amontoado de muita coisa escrita”. Sobre o alvo oculto dos ataques obscurantistas ao currículo escolar. In: MALLANCHEN, J.; MATOS, N. S. D.; ORSO, P. J. (org.). A pedagogia histórico-crítica, as políticas educacionais e a base nacional comum curricular. Campinas, SP: Autores Associados, 2020.
FERNANDES, B. M. Diretrizes de uma caminhada. In: ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2005.
FREIRE, P. Educação e mudança. 36. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2014.
FREITAS, L. C. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
KOSIK, K. Dialética do concreto. Rio de janeiro: Paz &Terra, 1969.
LIMA, E. S. A implementação da BNCC nas Escolas Famílias Agrícolas do Piauí: os impactos na proposta pedagógica e curricular. Linguagem, Educação e Sociedade, Piauí, v. 26, n. 52, p. 219-248, 2022. DOI 10.26694/rles.v26i52.3384. Disponível em: https://periodicos.ufpi.br/index.php/lingedusoc/article/view/3384. Acesso em: 3 nov. 2024.
LIMA, E. S. Currículo das escolas do campo: perspectivas de rupturas e inovação. In: LIMA, E. S.; SILVA, A. M. (org.). Diálogos sobre Educação do Campo. Teresina: EDUFPI, 2011. p. 107-128.
MALANCHEN, J. Cultura, conhecimento e currículo: Contribuições da Pedagogia Histórico-critica. Campinas, SP: Autores Associados, 2016.
MÉSZÁROS, S. A educação para além do capital. 2. ed. São Paulo: Boitempo, 2008.
MOLINA, M. C.; TAFAREL, C. Z. Política educacional e Educação do Campo. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012.
MOREIRA, A. F.; SILVA, T. T. Currículo, Cultura e Sociedade. São Paulo: Cortez, 1994.
NUNES, J. A. Um discurso sobre as ciências 16 anos depois. In: SANTOS, B. S. (org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010;
SANTOS, B. S. Um discurso sobre as ciências. 8.ed. São Paulo: Cortez, 2018.
SANTOS, B. S. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.
SANTOS, B. S. Para além do Pensamento Abissal: Das linhas globais a uma ecologia de saberes. Novos Estudos, São Paulo, n. 78, p. 71-94, 2007. DOI 10.1590/S0101-33002007000300004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/nec/a/ytPjkXXYbTRxnJ7THFDBrgc. Acesso em: 3 nov. 2024.
SANTOS, L. A construção do currículo: seleção do conhecimento escolar. Salto para o futuro. Currículo: conhecimento e cultura. [s. l.], Ano XIX, n. 1, abr. 2009.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução as teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
YOUNG, M. F. D. O currículo do futuro: da “nova sociologia da educação” a uma teoria crítica do aprendizado. Campinas: Papirus, 2000.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Elson Silva Sousa, Elisa Benjamim Mapossa, Elmo de Souza Lima, Keylla Rejane Almeida Melo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.