Countryside education and agroecology
an analysis in the light of the curricular structure of Veredinha Agricultural Family School
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-74030Keywords:
Agricultural Family School, Countryside education, Curriculum, AgroecologyAbstract
The Escola Família Agrícola (EFA), characterized by the pedagogy of alternation, offers education from the Countryside, organizes the time and space of schooling differently, with pedagogical practices from the perspective of resistance to capitalist logics of socio-environmental degradation; and the agroecological exercises at EFA aim to give new meaning to the dynamics of production of life in rural areas. In this context, that the guiding question of this study was constructed: “how does EFA Veredinha, in the semi-arid region of Minas Gerais, teach the concepts of agroecology in the Agriculture course?” Methodological, qualitative, bibliographical and documentary research was carried out, scrutinizing the ‘curriculum’. It is understood that the curriculum materializes, among other forms, in institutional documents that prescribe, distribute, and prioritize the contents, concepts and theories to be taught; this is the case of the Pedagogical Political Project (PPP), which is designed by graduates, people with a certain theoretical-practical training. The PPP is a regulatory document that consists of material that is not made up of from analytical writing, so its content functions as a 'primary source' for collecting data to be studied. The results show that agroecology is being consolidated at EFA as a strategy to strengthen the ideal of schooling contextualized in popular culture and the peasant way of life.
Downloads
References
ALTIERI, M. Agroecologia: bases científicas para uma agricultura sustentável. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2024.
ARANHA, M. L. A. História da educação. 2. ed. São Paulo: Moderna Paradidático, 2005.
ARROYO, M. G. Políticas de formação de educadores(as) do campo. Cadernos Cedes, Campinas, v. 27, n. 72, p. 157-176, maio/ago. 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/jL4tKcDNvCggFcg6sLYJhwG/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 fev. 2025.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BEGNAMI, J. B. Formação pedagógica de monitores das Escolas Famílias Agrícolas e Alternâncias: um estudo intensivo dos processos formativos de cinco monitores. 2003. Dissertação (Mestrado Internacional em Ciências da Educação) – Universidade Nova de Lisboa, Lisboa; Universidade François Rabelais de Tours, Tours, 2003. Disponível em: https://run.unl.pt/handle/10362/391. Acesso em: 28 fev. 2025.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 1, de 3 de abril de 2002. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, DF, 2002. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/cne/resolucoes/resolucao-ceb-2002. Acesso em: 28 fev. 2025.
CALDART, R. S. Pedagogia do movimento sem-terra. 3. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
CANDIDO, A. Os parceiros do Rio Bonito: estudo sobre o caipira paulista e a transformação de seus meios de vida. 11. ed. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2010.
CELLARD, A. A pesquisa documental. In: POUPART, J. et al. (org.). A pesquisa qualitativa: enfoques e epistemológicos e metodológicos. Petrópolis: Vozes, 2014. p. 295-316.
CONTI, J. B.; FURLAN, S. A. Geoecologia: o clima, os solos e a biota. In: ROSS, J. L. S. (org.). Geografia do Brasil. 3. ed. São Paulo: Edusp, 2000. p.
EFAV. Projeto Político Pedagógico EFA Veredinha. Associação Comunitária de Desenvolvimento Educacional, Familiar e Agropecuário de Veredinha, Veredinha, 2022.
EFAV. Projeto Político Pedagógico EFA Veredinha. Associação Comunitária de Desenvolvimento Educacional, Familiar e Agropecuário de Veredinha, Veredinha, 2010.
EFAV. EFA Veredinha. Estatuto Social da EFAV. Veredinha, 2019.
EFAV. EFA Veredinha. Regimento Interno da EFAV. Veredinha, 2020.
FREIRE, P. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. 3. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 1986.
LEITE, A. C. G. O campesinato no Vale do Jequitinhonha: da sua formação no processo de imposição do trabalho à crise (sua) da reprodução capitalista. 2015. Tese (Doutorado em Geografia Humana) –Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8136/tde-05082015-124614/pt-br.php. Acesso em: 27 fev. 2025.
MARTINS, S. V. Ecologia de florestas tropicais do Brasil. Viçosa: UFV, 2009.
MOURA, A. F.; LIMA, M. G. A reinvenção da roda: roda de conversa: um instrumento metodológico possível. Temas em Educação, João Pessoa, v. 23, n. 1, p. 98-106, jan./jun. 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/18338. Acesso em: 27 fev. 2025.
MOURA, N. F. A Escola Família Agrícola de Veredinha e os desafios na formação das juventudes do campo. 2019. Dissertação (Mestrado em Estudos Rurais) – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufvjm.edu.br/items/8aff9372-8e66-466f-bb1e-a74d7524e001. Acesso em: 27 fev. 2025.
OLIVEIRA, M. T.; CAMPOS, M. Educação básica do campo. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário de educação do campo. Rio de Janeiro; São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio; Expressão Popular, 2012. p. .
PESSOTTI, A. L. Escola Família Agrícola: uma alternativa para o ensino rural. 1975. Dissertação (Mestrado em Educação) – Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 1978. Disponível em: https://repositorio.fgv.br/items/be77e962-0970-4fb6-b1da-ad73b74d2f0c. Acesso em: 27 fev. 2025.
SILVA, L. H; MIRANDA, E. L. Educação do campo e agroecologia: diálogos em construção. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: ANPEd, 2015. p. 1-17. Disponível em: https://anped.org.br/biblioteca/educacao-do-campo-e-agroecologia-dialogos-em-construcao/. Acesso em: 28 fev. 2025.
SILVA, L. F. et al. O Distrito Florestal do Vale do Jequitinhonha: uma análise a partir de paradigmas e narrativas. Research, Society and Development, Vargem Grande Paulista, v. 10, n. 3, p. e42710313377, 2021. DOI 10.33448/rsd-v10i3.13377. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/13377. Acesso em: 28 fev. 2025.
SIQUEIRA, L. M.; ROCHA, M. I. A.; RIBEIRO, L. P. Agroecologia no contexto da educação do campo e da pedagogia da alternância. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, São Mateus, v. 3, n. 4, p. 210-228, 2020. DOI 10.47456/krkr.v3i4.31997. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/kirikere/article/view/31997. Acesso em: 27 fev. 2025.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 José Fernando Vieira de Faria, Helder de Moraes Pinto, Daniel Calbino

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.