Intercultural education and decolonial practices from the perspective of countryside education
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-74006Keywords:
Countryside Education, Decoloniality, Interculturality, Popular EducationAbstract
This study aims to highlight the importance of Intercultural Education and Decolonial Practices from the perspective of Countryside Education. The methodology is based on a bibliographic review, anchored in a qualitative approach. The theoretical foundation is mainly based on Freire's literature and academic articles on the subject. The results indicate that Popular Education and Countryside Education are essential for contextualized and emancipatory education in rural areas. Furthermore, they show that interculturality and decolonial practices are essential approaches to promoting dialogue between different cultures and questioning power structures in education. It was concluded that, despite the challenges faced, such as institutional resistance and lack of teacher training, interculturality and decolonial practices represent a unique opportunity to reconfigure education, making it more inclusive and meaningful for countryside communities, contributing to a fair and egalitarian education, committed to collective well-being.
Downloads
References
ARROYO, M. G. Diversidade. In: CALDART, R. S. et al. (org.). Dicionário da educação do campo. São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio/Fiocruz, Expressão Popular, 2012. p. 231-238.
ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma educação do campo. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2017.
BAREIRO, E. Políticas educacionais e escolas rurais no Paraná 1930-2005. Maringá: UEM, 2007.
BRANDÃO, C. R. A educação como cultura. Memórias dos anos sessenta. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 23, n. 49, p. 377-407, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/JXKXLMzzHtJCsDBJ74gqndF/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 28 dez. 2023.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.º 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 28 dez. 2023.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CEB nº 36/2001, aprovado em 4 de dezembro de 2001. Diretrizes Operacionais para a Educação Básica nas Escolas do Campo. Brasília, DF: CNE, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/EducCampo01.pdf. Acesso em: 28 dez. 2023.
BRASIL. Secretaria-Geral da Presidência da República. Secretaria Nacional de Articulação Social. Marco de referência da educação popular para as políticas públicas. Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://forumeja.org.br/sites/forumeja.org.br/files/marco_de_referencia_da_educacao_popular.pdf. Acesso em: 7 set. 2022.
CALDART, R. S. A escola do campo em movimento. Currículo sem Fronteiras, Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 60-81, 2003. Disponível em: http://www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2009-1/Educacao-MII/3SF/A_ESCOLA_DO_CAMPO_EM_MOVIMENTO.pdf. Acesso em: 7 set. 2022.
FIGUEIREDO, D. A. História da educação popular: uma leitura crítica. In: ASSUMPÇÃO, R. (org.). Educação popular na perspectiva freiriana. São Paulo: Paulo Freire, 2009. p. 55-74. Disponível em: http://www.acervo.paulofreire.org:8080/jspui/bitstream/7891/88/1/fpf_ptpf_12_066.pdf. Acesso em: 10 maio 2022.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 66. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2018.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 58. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2019.
FREIRE, P.; NOGUEIRA, A. Que fazer: teoria e prática da educação popular. 4 ed. Petrópolis: Vozes, 1993.
GADOTTI, M.; TORRES, C. A. (org.). Educação popular: utopia latino-americana. Tradução de Jaime Bizeh. 2. ed. Brasília, DF: Ibama, 2003. Disponível em: http://www.ibama.gov.br/sophia/cnia/livros/educapopularutopialatinoamericanadigital.pdf. Acesso em: 2 jun. 2022.
GADOTTI, M. Paulo Freire e a educação popular. Proposta: Revista Trimestral de Debate da Fase, Rio de Janeiro, v. 31, n. 113, p. 21-28, 2007. Disponível em: https://fase.org.br/wp-content/uploads/2007/09/proposta-113-final.pdf. Acesso em: 2 jun. 2022.
GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: ensinar-e-aprender com sentido. 2. ed. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2011. (Coleção Educação Cidadã v. 2).
GADOTTI, M. Educação popular, educação social, educação comunitária: conceitos e práticas diversas, cimentadas por uma causa comum. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA SOCIAL: DOMÍNIO EPISTEMOLÓGICO, 4., 2012, Brasília, DF. Anais [...]. Brasília, DF: Revista Diálogos: pesquisa em extensão universitária. p. 1-36. Disponível em: http://www.proceedings.scielo.br/pdf/cips/n4v2/13.pdf. Acesso em: 2 jun. 2022.
GOHN, M. G. 500 anos de lutas sociais no Brasil: movimentos sociais, ONGs e terceiro setor. Mediações, Londrina, v. 5, n. 1, p. 11-40, 2000. DOI 10.5433/2176-6665.2000v5n1p11. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/mediacoes/article/view/9194. Acesso em: 2 jun. 2022.
JARA, O. Ressignifiquemos as propostas e práticas de educação popular perante os desafios históricos contemporâneos. In: PONTUAL, P.; IRELAND, T (org.). Educação popular na América Latina: diálogos e perspectivas. 2. ed. Brasília, DF: UNESCO, MEC, CEAAL. p. 237-243.
MOLINA, M., C.; JESUS, S. M. S. A. (org.). Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília-DF: Articulação Nacional por uma Educação Básica do Campo, 2004. (Coleção por uma Educação Básica do Campo v. 5). Disponível em: https://www.gepec.ufscar.br/publicacoes/livros-e-colecoes/livros-diversos/contribuicoes-para-a-construcao-de-um-projeto-de.pdf. Acesso em: 2 jun. 2022.
MOLINA, M, C.; FREITAS, H. C, de A.; (org.). Educação do campo: apresentação. Em Aberto, Brasília, v. 24, n. 85, p. 11-14, 2011. Disponível em: https://portalbiblioteca.ufra.edu.br/images/Ebook/letrasportugues/educacaodocampo.pdf. Acesso em: 2 jun. 2022.
PEREIRA, D. F. F.; PEREIRA, E. T. Revisitando a história da educação popular no Brasil: em
busca de um outro mundo possível. HISTEDBR, Campinas, v. 10, n. 40, p. 72-89, 2010. DOI 10.20396/rho.v10i40.8639807. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/histedbr/article/view/8639807. Acesso em: 2 jun. 2022.
SCHÖNARDIE, P. A. Educação popular como política pública: análise crítica. In: REUNIÃO NACIONAL DA ANPED, 37., 2015, Florianópolis. Anais […]. Florianópolis: UFSC, 2015. p. 1-17. Disponível em: http://37reuniao.anped.org.br/wp-content/uploads/2015/02/Trabalho-GT06-3501.pdf. Acesso em: 6 jun. 2022
SANTOS, B. S. Por uma conceção multicultural de direitos humanos. Lua Nova, São Paulo, n. 39, p. 105-201, 1997. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ln/a/gVYtTs3QQ33f63sjRR8ZDgp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 6 jun. 2022.
SILVA, S. P.; CANABARRO, I. D. S. Edgar Morin e a decolonialidade planetária: o pensamento complexo na reforma do pensamento na universidade brasileira. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 29, n. 4, p. 125-147, 2022. DOI 10.18764/2178-2229v29n4.2022.63. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/20040. Acesso em: 2 dez. 2023.
SILVA, S. P.; COSSETIN, V. L. F.; CANABARRO, I. D. S. O currículo intercultural e decolonial no cenário do ensino superior brasileiro e latino-americano. Cadernos Cajuína, São Paulo, v. 7, n. 2, p. 1-16, 2022. DOI 10.52641/cadcaj.v7i2.573. Disponível em: https://v3.cadernoscajuina.pro.br/index.php/revista/article/view/5. Acesso em: 2 dez. 2023.
SILVA, S. P. Educação popular e pensamento complexo na escola pública: os saberes docentes em reconstrução na EJA. Curitiba: Appris, 2019.
STRECK, D. R. Correntes pedagógicas: uma abordagem interdisciplinar. 2. Ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
WALSH, C. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, V. M. (org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7Letras, 2009. p. 12-42.
WALSH, C. Entretejiendo lo pedagógico y lo decolonial: luchas, caminos y siembras de reflexión-acción para resistir, (re)existir y (re)vivir. Bucalagrande: Alternativas, 2017. Disponível em: https://alternativas.osu.edu/assets/files/ebooks/WALSH%20final%20compacto.pdf. Acesso em: 2 dez. 2023.
ZEFERINO, J. C.; PASSOS, J. C.; PAIM, E. A. Decolonialidade e educação do campo: diálogos em construção. Momentos: diálogos em educação, Rio Grande, v. 28, n. 2, p. 28-42, 2019. DOI 10.14295/momento.v28i2.9125. Disponível em: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/9125. Acesso em: 2 dez. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nairana Becker Vergutz, Anelise de Oliveira Rodrigues, Milena Thaís Röhsler, Sidinei Pithan da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.