Health education
interventions in schools of rural areas in municipalities in Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-73990Keywords:
Health education, Schools, Rural areasAbstract
This article aimed to report health education interventions developed in schools of rural areas of municipalities in Rio Grande do Sul, through an experience report that involved students, parents/guardians, teachers, health professionals, the Municipal Health Secretary and Education Health Secretary in three rural municipalities. The paper is of the research-action type and is described in this article according to four parts. It began with data collection through a questionnaire and interview, after that, the second part took place, which is the planning of educational interventions, with the subject of its situational diagnosis being addressed in each school. The third part included two educational interventions, one on drug prevention and one on the importance of healthy eating, which were carried out in the school space. And, in the fourth stage, the evaluation instrument was applied to close the research-action. The researchers concluded that educational interventions carried out in the school space are extremely important for the population's life quality, also stimulating collective work. As it concerns the rural population, it was clear that the covered topics were in accordance with their particularities, as the interventions added to their quality and habits of life, prioritizing the promotion of health in this environment.
Downloads
References
BICALHO, R.; MACEDO, P. C. S. O Programa Escola da Terra na UNIFAP: formação continuada nas escolas do campo da educação básica. Revista de Políticas Públicas e Gestão Educacional, Itapetinga, v. 3, n. 1, p. 65-80, 2022. DOI 10.22481/poliges.v3i1.10690. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/poliges/article/view/10690. Acesso em: 20 jun. 2024.
CALDART, R. S. Educação do campo: notas para uma análise de percurso. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v.7 n. 1, p. 35-64, 2009. DOI 10.1590/S1981-77462009000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/z6LjzpG6H8ghXxbGtMsYG3f/?lang=pt. Acesso em: 20 jun. 2024.
CARVALHO, R. A.; PAIVA, C. L. C. Educação popular do campo: vivências com o manguezal na educação infantil. Revista de Educação Popular, Uberlândia, v. 24, n. 1, p. 74-89, 2024. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/download/71136/38663/337151. Acesso em: 20 jun. 2024.
CHIARELLA, T. et al. A Pedagogia de Paulo Freire e o processo ensino-aprendizagem na educação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, v. 39, n. 3, p. 418-425, 2015. DOI 10.1590/1981-52712015v39n3e02062014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbem/a/jg9jPgnZRrqBy7WTDdrpFcn/. Acesso em: 20 jun. 2024.
GONÇALVES, H. et al. Population-based study in a rural area: methodology and challenges. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 52, p. 1-11, 2018. DOI 10.11606/S1518-8787.2018052000270. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsp/a/d3kVngLx9jGnkH3wTN7WFtk/?lang=en. Acesso em 20 jun. 2024.
GUETERRES, E. C. et al. Health education in school context: revision study integrative. Revista Enfermería Global, Murcia, v. 3, n. 46, p. 489-499, 2017. DOI 10.6018/eglobal.16.2.235801. Disponível em: https://revistas.um.es/eglobal/article/view/235801. Acesso em: 20 jun. 2024.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE), 2022. Cidades. Disponível em: http://cidades.ibge.gov.br/xtras/home.php. Acesso em: 20 maio 2021.
KOMORI, N. M, et al. A prática da educação em saúde na perspectiva de profissionais da zona rural de um município do interior de Minas Gerais. Revista de Enfermagem, Rio de Janeiro, v. 29, n. 1, p. 1-7, 2021. DOI 10.12957/reuerj.2021.58980. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/enfermagemuerj/article/view/58980. Acesso em: 20 jun. 2024.
MIRA, L. N; STRECK, D. R. A pedagogia freireana em escolas de EJA: reinvenção e limites. e-Curriculum, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 234-256, 2016. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/26310. Acesso em: 20 jun. 2024.
MOLINA, M. C. A educação do campo e o enfrentamento das tendências das atuais políticas públicas. Educação em Perspectiva, Viçosa, v. 6, n. 2, p. 378-400, 2015. DOI 10.22294/eduper/ppge/ufv.v6i2.665. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6809. Acesso em: 20 jun. 2024.
MOLINA, M. C. Concepções de formação em disputa em contexto de exclusão: reflexões e desafios a partir da análise das licenciaturas em educação do campo. Formação em Movimento, Seropédica, v. 5, n. 10, p.70-92, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufrrj.br/index.php/formov/article/view/695. Acesso em: 20 jun. 2024.
PAPPEN, M. et al. Educação em saúde no contexto do trabalhador rural: como se constitui essa realidade? Caderno Pedagógico, Curitiba, v. 21, n. 3, p. 1-16, 2024. DOI 10.54033/cadpedv21n3-020. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/2987. Acesso em: 3 set. 2024.
SANTOS, R. C. et al. O uso de tecnologias digitais nas práticas de trabalhadores comunitários de saúde: uma revisão internacional de escopo. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 21, p. 1-25, 2023. DOI 10.1590/1981-7746-ojs2146. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/zPLgc86qj6bLNMd8Vn9Xn6M/. Acesso em: 3 set. 2024.
SILVA, A. A.; SOUZA, K. R. Educação, pesquisa participante e saúde: as ideias de Carlos Rodrigues Brandão. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. 519-539, 2014. DOI 10.1590/1981-7746-sip00012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tes/a/DtD3HjfLbbM7hhhJsMkc6fm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 3 set. 2024.
SILVA, M.; SANTOS, M. P. M. O abandono escolar na zona rural. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, São Paulo, v. 9, n. 11, p. 4242-4256, 2023. DOI 10.51891/rease.v9i11.12181. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/12181. Acesso em: 3 set. 2024.
THIOLLENT, M. J. M.; OLIVEIRA, L. Participação, cooperação, colaboração na relação dos dispositivos de investigação com a esfera da ação sob a perspectiva da pesquisa-ação. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO EM INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA, 5., 2016, Porto. Anais [...]. Porto: CIAIQ, 2016. p. 357-366. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/312165518_Thiollent_Michel_Oliveira_Lidia_2016_Participacao_cooperacao_colaboracao_na_relacao_dos_dispositivos_de_investigacao_com_a_esfera_da_acao_sob_a_perspectiva_da_pesquisa-acao_in_Atas_-_Investigacao_Qual. Acesso em: 3 set. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Morgana Pappen, Luci Helen Alvez, Hildegard Hedwig Pohl, Suzane Beatriz Frantz Krug

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.