Dom Caixote project

extension actions that bring the community and the University closer together through reading

Authors

  • Luana Amalia de Oliveira Rickli Recitech Ambiental
  • Mariane de Araújo Universidade Estadual do Centro-Oeste
  • Victória dos Santos Camacho Universidade Estadual de Londrina
  • Helcya Mime Ishiy Hulse Universidade Estadual do Centro-Oeste
  • Ana Lucia Suriani Affonso Universidade Estadual do Centro-Oeste https://orcid.org/0000-0001-8220-7045

DOI:

https://doi.org/10.14393/REP-2024-73403

Keywords:

Community libraries, Culture, Books, Socialization

Abstract

Free community libraries are one of the most diverse ways of disseminating culture. These places are environments that provide free access to books, encouraging reading. Dom Caixote is an extension project of the Universidade Estadual do Centro-Oeste (Unicentro), which was created in 2016 and aims to promote access to literature in general, fostering the exchange of knowledge and stimulating reading enjoyment. In this way, this paper reports on some of the activities carried out and experiences gained during the project’s development during three years (2020-2022). The actions and results obtained are presented, and it is shown how the project in question, as well as actions that seek to spread culture, are important instruments for social transformation.

Downloads

Author Biographies

  • Luana Amalia de Oliveira Rickli, Recitech Ambiental

    Specialist in Biodiversity Conservation, Pontifical Catholic University of Paraná, State of Paraná, Brazil; biologist at Recitech Ambiental, Guarapuava, State of Paraná, Brazil.

  • Mariane de Araújo, Universidade Estadual do Centro-Oeste

    Master in Teaching Natural Sciences and Mathematics, State University of Centro-Oeste, State of Paraná, Brazil; member of the Environmental Education Center (NEA).

  • Victória dos Santos Camacho , Universidade Estadual de Londrina

    Specialist in Biotechnology, State University of Londrina, State of Paraná, Brazil.

  • Helcya Mime Ishiy Hulse, Universidade Estadual do Centro-Oeste

    PhD in Anesthesiology, São Paulo State University Júlio de Mesquita Filho, State of São Paulo, Brazil; adjunct professor at the State University of the Centro-Oeste, State of Paraná, Brazil.

  • Ana Lucia Suriani Affonso, Universidade Estadual do Centro-Oeste

    PhD in Science, Federal University of São Carlos, State of São Paulo, Brazil; associate professor at the State University of the Centro-Oeste, State of Paraná, Brazil; vice-leader of the Environmental Education Center (NEA).

References

ALBRECHT, E.; BASTOS, A. S. A. M. Extensão e sociedade: diálogos necessários. Em Extensão, Uberlândia, v. 19, n. 1, p. 54-71, 2020. DOI 10.14393/REE-v19n12020-53428. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revextensao/article/view/53428. Acesso em: 22 nov. 2024.

BAKHTIN, M. Para uma filosofia do ato responsável. São Carlos: Pedro e João, 2010.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 9 jun. 2023.

BRASIL. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regulamenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2014. Brasília, DF, 2018. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/pdf/CNE_RES_CNECESN72018.pdf. Acesso em: 9 jun. 2023.

CUNHA, M. B.; CAVALCANTI, C. R. O. Dicionário de biblioteconomia e arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos, 2008.

CURTI, B. S.; WELLICHAN, D. S. P. A leitura na pandemia: ações possíveis de incentivo e prática para os pequenos leitores. ACB, São José, v. 26, n. 1, p. 1-17, 2021. Disponível em: https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1772. Acesso em: 10 out. 2023.

DEUS, S. Extensão universitária: trajetórias e desafios. Santa Maria: PRE-UFSM, 2020.

FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Imprensa Universitária, Manaus, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 9 jul. 2023.

FORPROEX. Plano Nacional de Extensão Universitária. Pernambuco, 2001. Disponível em: http://www.prae.ufrpe.br/sites/prae.ufrpe.br/files/pnextensao_1.pdf. Acesso em: 9 de jun. 2023.

FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 42. ed. São Paulo: Cortez, 2022.

FREIRE, P. Extensão ou comunicação. 11. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2001.

GADOTTI, M. Extensão universitária: para quê? Resistência e luta pela democracia. 2017. Disponível em: https://resistenciaelutablog.wordpress.com/2017/02/21/extensao-universitaria-para-que/. Acesso em: 22 nov. 2024.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.

OLIVEIRA, M. M. Como fazer pesquisa qualitativa. Petrópolis: Vozes, 2008.

SILVA, I. C. G. R.; SANTOS, D. S. R.; MAMEDES, R. F. A importância do papel humanizador da literatura: refletindo o ensino de literatura nas escolas brasileiras. InterEduc, Tambauzinho, v. 1, n. 1, p. 13-13, 2023. Disponível em: https://contatosempreendimentos.com.br/ojs/index.php/intereduc/article/view/Isabela. Acesso em: 22 nov. 2024.

Published

2025-01-14

How to Cite

RICKLI, Luana Amalia de Oliveira; ARAÚJO, Mariane de; CAMACHO , Victória dos Santos; HULSE, Helcya Mime Ishiy; AFFONSO, Ana Lucia Suriani. Dom Caixote project: extension actions that bring the community and the University closer together through reading. Revista de Educação Popular , Uberlândia, v. 23, n. 3, p. 298–310, 2025. DOI: 10.14393/REP-2024-73403. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/reveducpop/article/view/73403. Acesso em: 8 jul. 2025.