The methodological approach in Paif/Cras
an educational process inspired by Paulo Freire's Culture Circles
DOI:
https://doi.org/10.14393/REP-2025-76094Keywords:
Popular Education (PE), Freirean culture circles, Social Assistance Reference Center (Cras)Abstract
This article presents the result of a research carried out in the Graduate Program in Education – Master's Degree, at the State University of Western Paraná (Unioeste), in Francisco Beltrão/PR campus. The research used the methodological approach of the Protection and Integral Support Service to the Family (Paif) at the Social Assistance Refecence Center (Cras), in an educational process with Freire's pedagogy, based on reports from an outreach project developed at the Cras Cidade Norte, in Francisco Beltrão/PR, in 2023. The outreach project recreated the methodology of Freirean Culture Circles in the formative work of users, so that the process in this space has since been called Socio-Educational Dialogue Circles (CDS), with a methodological proposal in three stages: thematic survey, problematization, and action. The research investigated the educational process present in the methodological approach developed with the Paif/Cras socio-educational groups through the CDS developed. It was identified that Freire's pedagogy as a methodological approach contributes to achieving the Paif’s objectives, strengthening community bonds, encouraging autonomy, and promoting reflection and transformation of reality.
Downloads
References
ANDRÉ, M. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432013000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 22 abr. 2024.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BRANDÃO, C. R. O que é educação. 43. ed. São Paulo: Brasiliense, 2003.
BRANDÃO, C. R. O que é Método Paulo Freire. 19. ed. São Paulo: Brasiliense, 2006.
BRANDÃO, C. R. História do menino que lia o mundo. São Paulo: Expressão Popular, 2014.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Sistema Único de Assistência Social. Proteção Social Básica. Orientações técnicas: Centro de Referência de Assistência Social – CRAS. Brasília, DF: Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome, 2009. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Cadernos/orientacoes_Cras.pdf. Acesso em: 8 nov. 2023.
BRASIL. Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome. Secretaria Nacional de Assistência Social. Sistema Único de Assistência Social. Orientações técnicas sobre o PAIF (volume 2): trabalho social com famílias do Serviço de Proteção e Atendimento Integral à Família – PAIF. Brasília, DF: Ministério do Desenvolvimento Social e Combate à Fome, 2012. Disponível em: https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/assistencia_social/Cadernos/Orientacoes_PAIF_2.pdf. Acesso em: 1° ago. 2023.
COSTA, B. B. Paulo Freire e os Círculos de Cultura: uma pedagogia da humanização. In: SPIGOLON, N. I.; CAMPOS, C. B. G. (org.). Círculos de Cultura: teorias, práticas e práxis. Curitiba: CRV, 2016. p. 45-58.
FREIRE, P. Carta do direito e do dever de mudar o mundo. In: SOUZA, A. I. (org.). Paulo Freire: vida e obra. São Paulo: Expressão Popular, 2010. p. 293-302.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. 48 ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2020.
FREIRE, P. Educação e mudança. 45. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2021.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 43. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2011.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz & Terra, 1994.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: UNESP, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 62. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2016.
FREIRE, P. Política e educação. 4. ed. São Paulo: Paz & Terra, 2018.
FREIRE, P.; FAUNDEZ, A. Por uma pedagogia da pergunta. 5. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2002.
JARA, O. O desafio e a paixão de aprender no âmbito da arte de educar, inspirado no texto de Paulo Freire: não há docência sem discência. In: SPIGOLON, N. I.; CAMPOS, C. B. G. (org.). Círculos de Cultura: teorias, práticas e práxis. Curitiba: CRV, 2016. p. 33-44.
LYRA, C. As quarenta horas de Angicos: uma experiência pioneira de educação. São Paulo: Cortez, 1996.
MINAYO, M. C.; DESLANDES, S. F.; GOMES, R. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 33. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
NAPOLITANO, M. 1964: História do regime militar brasileiro. São Paulo: Contexto, 2014.
ROMÃO, J. E. Pedagogia dialógica. São Paulo: Cortez, 2002.
SCHNORR, G. M. Pedagogia do oprimido. In: SOUZA, A. I. (org.). Paulo Freire: vida e obra. São Paulo: Expressão Popular, 2010. p. 67-95.
STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. Paulo Freire: uma breve cartografia intelectual. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010. p. 29-36.
WEFFORT, F. C. Educação e política (reflexões sociológicas sobre uma pedagogia da liberdade). In: FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz & Terra, 2020.
ZITKOSKI, J. J. Fatalismo/fatalidade. In: STRECK, D. R.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. J. (org.). Dicionário Paulo Freire. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010. p. 227-228.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jordanna Peliser Fachinello de Souza, Cecília Maria Ghedini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam em manter os direitos autorais e conceder à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.


