Phenomenological-collaborative research with interventional mental health promotion groups for university students
Keywords:
Mental Health, Universities, Student Health Services, Group ProcessesAbstract
The objective was to understand the experiences of university students entering and completing the program when participating in interventional groups to promote mental health. Using the phenomenological method of collaborative hermeneutics, two groups were facilitated, each with four students from different courses of a public university, which occurred in eight weekly meetings. As instruments, versions of meaning and participant records were used. In the beginners group, the results were: security and relief about life experiences; recognition of fragilities. For graduates group: deepening, questioning and changes in the views about the pressures suffered; change in the ways of facing personal and academic difficulties; re-signification of suffering and how to face psychological illness; prioritizing themselves to reach the desired future; and establishing goals for the personal/professional future from the re-signification of the academic and life trajectories. It concluded the need for institutionalization of public policies of integral care for university students.
Downloads
References
Aguirre, A., Ossa, J., Bido, L., & Albuquerque, S. (2017). Saúde mental em jovens universitários: relatos da infância. Acta Psicológica Peruana, 2(2), 269-286. http://revistas.autonoma.edu.pe/index.php/ACPP/article/view/79
Amatuzzi, M. M. (2008). Por uma psicologia humana. Alínea.
Barbosa, A. A. D., Soares, M. S., & Pereira, J. M. (2018). Características associadas a vítimas de bullying nas escolas brasileiras. Revista da Universidade Vale do Rio Verde, 15(2), 791-799. http://periodicos.unincor.br/index.php/revistaunincor/article/view/3231/pdf_741
Bauth, M. F. F., Rios, A. C., Lima, D. C., & Resende, K. I. D. S. de. (2019). Avaliação das habilidades sociais de universitários ingressantes e concluintes. Contextos Clínicos, 12(1), 104- 123. http://dx.doi.org/10.4013/ctc.2019.121.05.
Castro, V. R. (2017). Reflexões sobre a saúde mental do estudante universitário: estudo empírico com estudantes de uma instituição pública de ensino superior. Revista Gestão em Foco, 9, 380-401. http://unifia.edu.br/revista_eletronica/revistas/gestao_foco/artigos/ano2017/043_saud e_mental.pdf
Correia, K. C. R., & Moreira, V. (2016). A experiência vivida por psicoterapeutas e clientes em psicoterapia de grupo na clínica humanista-fenomenológica: uma pesquisa fenomenológica. Psicologia USP, 27(3), 531–541. https://doi.org/10.1590/0103-656420140052
Diniz, N. F. P. S., & Aires, S. (2018). Grupo de escuta e reflexão com estudantes universitários. Vínculo, 15(1), 61-75. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1806249020180001000 07&lng=pt&nrm=iso
Ferreira, V. S., Oliveira, M. A., & Vandenberghe, L. (2014). Efeitos a curto e longo prazo de um grupo de desenvolvimento de habilidades sociais para universitários. Psicologia: Teoria e Pesquisa, [S. l.], 30(1), 73–81. https://periodicos.unb.br/index.php/revistaptp/article/view/17631
FONAPRACE (2019). V Pesquisa do perfil socioeconômico e cultural dos estudantes de graduação das Instituições Federais de Ensino Superior brasileiras. Andifes. https://www.andifes.org.br/wp-content/uploads/2019/05/V-Pesquisa-Nacional-de-Perfil-Socioeconomico-e-Cultural-dos-as-Graduandos-as-das-IFES-2018.pdf
Giorgi, A., & Souza, D. (2010). Método Fenomenológico de Investigação em Psicologia. Fim de Século.
Gomes, L. M. L. S., Leitão, H. A. L., Santos, K. M. C., & Zanotti, S. V. (2023). Saúde mental na universidade: ações e intervenções voltadas para os estudantes. Educação em Revista, 39, e40310. https://doi.org/10.1590/0102-469840310
Lantyer, A. S., Varanda, C. C., Souza, F. G. , Padovani, R. C., & Viana, M. B. (2016). Ansiedade e Qualidade de Vida entre Estudantes Universitários Ingressantes: Avaliação e Intervenção. Revista Brasileira De Terapia Comportamental e Cognitiva, 18(2), 4–19. https://doi.org/10.31505/rbtcc.v18i2.880
Laville, C., & Dionne, J. (1999). A construção do saber. Manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Artmed.
Macêdo, S. (2015). Clínica humanista-fenomenológica do trabalho. A construção de uma ação diferenciada diante do sofrimento no e por causa do trabalho. Juruá.
Macêdo, S. (2018). Sofrimento psíquico e cuidado com universitários: Reflexões e intervenções fenomenológicas. ECOS: Estudos Contemporâneos da Subjetividade, 8(2), 265-277. http://www.periodicoshumanas.uff.br/ecos/article/view/2844/1566
Macêdo, S., Nunes, A. L.P., & Souza, M. P. G. (2020). Hermenêutica colaborativa na pesquisa fenomenológica interventiva com universitários em sofrimento psíquico. Phenomenology, Humanities and Sciences, 1(2), 349-372. https://phenomenology.com.br/index.php/phe/article/view/33
Macêdo, S., Souza, M. P. G., & Nunes, A. L. P. (2021). Experiências de estudantes de psicologia ao conduzir grupos com outros universitários. Revista da Abordagem Gestáltica, 27(2), 147-158. https://dx.doi.org/10.18065/2021v27n2.2
Macêdo, S., Sudário, N. D., Souza, M. P. G., & Souza, M. A. T. P. (2021). Universitários em Sofrimento Psíquico: estudo em serviço escola do interior pernambucano. Revista do NUFEN, 13(2), 1-14. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-25912021000200002&lng=pt&tlng=pt
Matta, A. H. A., Câmara, V. M. S., Bonadiman, H. L. (2019). Análise do mal-estar do estudante universitário na perspectiva do perfil da clientela e das queixas acolhidas no atendimento psicológico de uma universidade federal. Humanidades & Inovação, 6(8), 48-58. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1249
Murakami, K., Barros, G. C., Peres, C. M., Flauzino, R. H., Colares, M. F. A. (2018). Atuações de um centro educacional e psicológico junto a estudantes universitários. Revista Brasileira de Orientação Profissional, 19(1), 109-119. http://dx.doi.org/1026707/1984-7270/2019v19n1p109
Mussi, F. C., Pires, C. G. S., Carneiro, L. S., Costa, A. L. S., Ribeiro, F. M. S e S., & Santos, A. F. (2019). Comparison of stress in freshman and senior nursing students. Revista da Escola de Enfermagem da USP, [S. l.], 53, e03431. https://doi.org/10.1590/s1980-220x2017023503431
Pereira, E. R., & Sawaia, B. B. (2020). Práticas grupais: espaço de diálogo e potência. Pedro & João Editores.
Perez, K. V., Brun, L. G., & Rodrigues, C. M. L. (2019). Saúde mental no contexto universitário: desafios e práticas. Trabalho (En)Cena, 4(2), 57-365. https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/encena/article/view/8093
Pigozi, P. L., & Machado, A. L. (2015). Bullying na adolescência: visão panorâmica no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, 20, 3509-3522. http://cienciaesaudecoletiva.com.br/artigos/bullying-na-adolescencia-visao-panoramica-no-brasil/15073?id=15073
Rios, M. D. G. V., Mascarenha, L. V. R., Souza, K. S., Olebar, D. T. C. R., Paiva, M. C. E., & Silveira, A. O. (2019). Adoecimento e sofrimento psíquico entre universitários: estado da arte. Humanidades & Inovação, 6(8), 23-31. https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/1259
Rossato, L., & Scorsolini-Comin, F. (2019). Chega mais: o grupo reflexivo como espaço de acolhimento para ingressantes no ensino superior. Revista da SPAGESP, 20(1), 1-8. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-29702019000100001&lng=pt&tlng=pt
Sarmento, D. F., & Casagrande, C. A. (2014). Processos constitutivos das políticas educacionais no âmbito municipal: a pesquisa-ação colaborativa como postura epistemológica, metodológica e política. Práxis Educativa, 09(2), 531-552. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809- 43092014000200012&lng=es&nrm=iso
Scherer, Z. A. P., Scherer, E. A., & Carvalho, A. M. P. (2007). Group therapy with nursing students during the theory-practice transition. Revista Latino-americana de Enfermagem, 15(2), 214–223. https://doi.org/10.1590/S0104-11692007000200005
Silva, D. R, Panosso, I. R., & Donadon, M. F. (2018). Ansiedade em universitários: fatores de risco associados e intervenções – uma revisão crítica da literatura. Psicologia - Saberes & Práticas, 1(2), 1-10. https://www.unifafibe.com.br/revistasonline/arquivos/psicologiasaberes&praticas/sum ario/64/16012019150843.pdf.
Souza, G. W., & Macêdo, S. (2018). Grupo interventivo com genitores(as) de crianças vítimas de violência sexual. Revista da Abordagem Gestáltica, 24(3), 265-274. http://dx.doi.org/10.18065/RAG.2018v24n3.1
Souza, L. K., Lourenço, E., & Santos, M. R. G. (2016). Adaptação à universidade em estudantes ingressantes na graduação em psicologia. Psicologia da Educação, 42, 35-48. https://doi.org/10.5935/2175-3520.20150023.
Souza, D. C., Favarin, D. B., & Scorsolini-Comin, F. (2021). Estratégias grupais para promoção de saúde em universitários. Educação, 46(1), e72/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644442800
Torres, M. S., Marinho, P. C., Silva, R. L., Alves, V. H. L., Macedo, S. O. S. F., & Resende, G. C. (2023). Promoção de saúde mental no ensino superior no norte do Brasil na pandemia da COVID-19. Perspectivas em Psicologia, 26. https://seer.ufu.br/index.php/perspectivasempsicologia/article/view/65567
Vicente, C. C., & Silva, B. C. L. (2021). A consciência do jovem universitário: o grupo ampliando possibilidades de ser. Psicologia Clínica., 33(2), 257 – 275. http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pc/v33n2/04.pdf
Vieira-Silva, M. (2019). A potência do processo grupal. Psicologia em Revista, 25(2), 671-688. https://doi.org/10 .5752/P.1678-9563.2019v25n2p671-688
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Shirley Macêdo, José Luís Amorim, Julio Oliveira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.