Anti-art and guerrilla cinema: (po)ethical genealogies of Belair Filmes

genealogias (po)éticas da Belair Filmes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v20n1a2024-68969

Keywords:

Belair Films, Guerrila cinema, Anti-art, Cinematographic institution

Abstract

The choice of alternative modes of production, distribution and exhibition of audiovisual works in Brazil seems to be a historical and cyclical necessity, complying with the dictates of the market, attendance and economic instability. What holds true at this third decade of the 21st. century, in terms of audiovisual production, is that creativity and the search for new ways inserting artistic work in the public sector have a strong heritage in the creative ethics of Belair Filmes, a production company that had an ephemeral existence in the first months of 1970. This work will investigate the ethical-creative heritage left by Belair to contemporary independent audiovisual art, through its predominant modules of production: anti-art and guerrilla cinema.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandro de Oliveira, Universidade Estadual de Goiás (UEG)

Graduado em Jornalismo pela Universidade Federal de Goiás (UFG, 1991), mestre em Comunicação e Semiótica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP, 2002) e doutorado pelo Programa de Pós-Graduação em Multimeios pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp, 2019) com pesquisa na área de atuação experimental no cinema. Professor da Universidade Estadual de Goiás (UEG), nas disciplinas de História e linguagens audiovisuais no curso de Cinema e Audiovisual. Desenvolve pesquisa sobre o ator experimental no cinema e audiovisual de ficção fora dos enquadres dos módulos clássicos de produção. É membro da ACCRA (Approches contemporaines de la création et de la réflexion artistiques), Laboratório de Pesquisa sobre Artes e Mídia da Universidade de Estrasburgo, França, do Grupo de Pesquisas CRIA (Centro de Realização e Investigação Audiovisual - UEG), sob a Coordenação do Prof. Dr. Rafael de Almeida T. Borges, do GEAs (Grupo de Estudos do Ator no Audiovisual - Unicamp), Coordenado pelo Prof. Dr. Pedro Maciel Guimarães Jr.

Published

2024-01-29

How to Cite

DE OLIVEIRA, S. Anti-art and guerrilla cinema: (po)ethical genealogies of Belair Filmes: genealogias (po)éticas da Belair Filmes. ouvirOUver, [S. l.], v. 20, n. 1, 2024. DOI: 10.14393/OUV-v20n1a2024-68969. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/68969. Acesso em: 22 jul. 2024.