No museu e na Avenida, Leandro Vieira “de fora”

considerações sobre carnavalescos em exposições de arte contemporânea

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v20n1a2024-66963

Keywords:

Carnival maker, curatorship, popular art, contemporary art, decoloniality

Abstract

Considering the work “Brazilian Flag” (2019-2021) produced by the carnival maker Leandro Vieira – who works at Rio de Janeiro’s carnival schools –, and more specifically its exhibition and subsequent incorporation at MAM-Rio’s collection, we will discuss issues and strategies concerning recent events that means transits between “popular” and institutionalized contemporary art. From a decolonial perspective, we will discuss how these transits between carnivalesque and institutional art spaces by way of curatorship and exhibitions, when that agents and their productions are assimilated as “contemporary art”, reconfigure artistic institutions and the ways that they produce narratives, meanings and legitimation. For this, we will contextualize the Vieira’s case in relation to other carnival artists who interested agents and different artistic institutions, and we will make brief considerations about the carnival artist crafts, its practices and specific knowledge, referenced in Helenise Monteiro Magalhães and Maria Laura Viveiros de Castro Cavalcanti researches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Pedro Ernesto Freitas Lima, Universidade de Brasília (UnB)

Professor colaborador da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), no curso de licenciatura em artes visuais. Doutor em Artes, com ênfase em Teoria e História da Arte pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade de Brasília (PPGAV / VIS / IdA / UnB) (2020), Mestre em Artes pelo mesmo programa (2016). Possui bacharelado em Desenho Industrial e habilitação em Programação Visual e Projeto de Produto pela Universidade de Brasília (2011). Atua no Ensino e Pesquisa em Teoria e História da Arte com ênfase em arte contemporânea, história da arte, curadoria, exposições, a partir de perspectiva interdisciplinar com políticas culturais, sociologia da arte, história da cultura e museologia. Integra os grupos de pesquisa História da Arte: modos de ver, exibir e compreender (UnB, Unicamp, UFRJ, UFRGS, UERJ e UFBA) e Musealização da Arte: Poéticas em Narrativas (UFMA, UFMG, UnB, UNESPAR e UFSC). Atuou como professor no Departamento de Artes Visuais da Universidade de Brasília (UnB) (2016-2017). Participa de eventos científicos e tem publicações em anais e periódicos especializados desde 2014. Também atua em projetos de design gráfico e ilustração

Published

2024-01-30

How to Cite

FREITAS LIMA, P. E. No museu e na Avenida, Leandro Vieira “de fora”: considerações sobre carnavalescos em exposições de arte contemporânea. ouvirOUver, [S. l.], v. 20, n. 1, 2024. DOI: 10.14393/OUV-v20n1a2024-66963. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/66963. Acesso em: 21 dec. 2024.

Issue

Section

Dossiê Devires Decoloniais: Resistências, Impasses, Estratégias