Estágio Curricular Supervisionado em Artes Visuais

Uma experiência de ensino durante a pandemia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v18n2a2022-61060

Keywords:

Visual Arts Teaching, Pandemic, Supervised Curricular Internship, Experience, Distancing

Abstract

This article expresses thoughts and considerations about a teaching internship experience in Visual Arts in the context of social distance due to COVID-19. Addressing reflections brought by the current situation and proposing possible paths, some questions are raised in relation to unexpected changes and the contexts of action. Deepening the experience (LARROSA, 2015) and understanding of teaching practice in the sense of mediations (MARTINS, et al, 2010; UTUARI, 2018), the theoretical articulation allowed to express points that involve Visual Arts classes and demonstrate importance along the way teaching and learning. Committing to explore the main exercise of the Supervised Curricular Internship discipline, the article shares the process of elaborating the teaching plan, the actions and perceptions of the classroom in virtual space, making observations after the actions. The reflection on the practice finds a fundamental moment in the teaching perspective for the teacher in training, as it investigates and demonstrates the meanings of the meetings, choices and movements that permeate the internship.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitoria Martins da Silva, Universidad Nacional de La Plata - UNLP

Mestranda (2021) em Estética y Teoria de las Artes na Facultad de Artes da Universidad Nacional de La Plata (FDA-UNLP). Graduada (2017-2021) em Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina (CEART-UDESC).

Tharciana Goulart da Silva, Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC

Doutoranda em Ensino das Artes Visuais pelo Programa de Pós-Graduação em Artes Visuais da Universidade do Estado de Santa Catarina (PPGAV/UDESC), mestra em Artes Visuais na linha de pesquisa Ensino das Artes Visuais do PPGAV/UDESC (2017) e graduada no curso de Licenciatura em Artes Visuais da UDESC (2015). Atua como professora colaboradora no Centro de Artes da UDESC, no curso de Licenciatura em Artes Visuais, e realiza pesquisas sobre Processos Fotográficos Históricos, coleções de professores artistas e o Ensino das Artes Visuais.

Published

2022-12-26

How to Cite

MARTINS DA SILVA, V.; GOULART DA SILVA, T. Estágio Curricular Supervisionado em Artes Visuais: Uma experiência de ensino durante a pandemia. ouvirOUver, [S. l.], v. 18, n. 2, p. 379–398, 2022. DOI: 10.14393/OUV-v18n2a2022-61060. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/61060. Acesso em: 26 nov. 2024.