Theatrical discourse on the boundaries between life and art

potentialities for education

Authors

  • Jean Carlos Gonçalves Universidade Federal do Paraná https://orcid.org/0000-0003-2826-3366
  • Adriana Teles de Souza Secretaria Estadual de Educação do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v17n2a2021-58644

Keywords:

Theatrical Discourse, Life, Art, Education

Abstract

The objective of this study is to understand the process of construction / composition of theatrical discourse in an art and culture program developed by an arts center in Curitiba - Paraná - Brazil. The theoretical viewpoint is anchored in the dialogical conception of discourse, with Bakhtin and the Circle as its main referent. The analyzed materialities seek the potential of the theatrical discourse both by working with corporal practices and by writing theatrical texts. From the analysis of experiences with students, we sought to bring together, in the artistic processes of scenic creation, aspects of life and art, understanding them as a discursive movement, full of elements of theatricality and linked to the educational sphere. The results allow us to conclude that the work with the construction / composition of theatrical discourse in educational contexts cannot underestimate the boundaries between life and art, since both are inter-constituted and inter-complementary.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jean Carlos Gonçalves, Universidade Federal do Paraná

Bacharel e Licenciado em Teatro-Interpretação pela Universidade Regional de Blumenau - FURB, Mestre em Educação - PPGE/FURB e Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná - PPGE/UFPR. Realizou estágio de Pós-Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem na Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (LAEL/PUCSP), com bolsa PDJ/CNPq (Supervisão: Beth Brait). É Professor Associado da Universidade Federal do Paraná - UFPR, em Curitiba/PR, atuando no quadro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFPR - Mestrado e Doutorado acadêmicos) - Linha de Pesquisa LICORES Linguagem, Corpo e Estética na Educação, no Programa de Pós-Graduação em Educação: Teoria e Prática de Ensino (PPGE-Tpen/UFPR - Mestrado profissional) e nos cursos de graduação do Setor de Educação Profissional e Tecnológica - SEPT/UFPR. É líder do Laboratório de estudos em Educação performativa, Linguagem e Teatralidades (ELiTe/UFPR/CNPq)

Adriana Teles de Souza, Secretaria Estadual de Educação do Paraná

Professora, Atriz, Diretora Teatral. Membro-Pesquisadora do Grupo de Pesquisa ELiTe - Laboratório de Estudos em Educação Performativa, Linguagem e Teatralidade (UFPR/CNPq) e da Linha de Pesquisa LICORES - Linguagem, Corpo e Educação Estética (UFPR). Mestra e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Paraná. Especialista em Psicopedagogia e Educação Especial pela ACE - Associação Catarinense de Ensino. Especialista em Ensino da Arte e Ensino Superior - Universidade Estadual do Paraná-UNESPAR/ITECNE. Bacharel em Artes Cênicas - Universidade Estadual do Paraná-UNESPAR e Licenciada em Arte pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná. 

Published

2022-01-19

How to Cite

GONÇALVES, J. C.; TELES DE SOUZA, A. Theatrical discourse on the boundaries between life and art: potentialities for education. ouvirOUver, [S. l.], v. 17, n. 2, p. 476–489, 2022. DOI: 10.14393/OUV-v17n2a2021-58644. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/58644. Acesso em: 26 nov. 2024.