O questionamento do irrepresentável em Jacques Rancière

A propósito de The Disintegration Loops, de William Basinski

Authors

  • Osvaldo Fontes Filho Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/Depto de História da Arte/ UNIFESP-campus Guarulhos https://orcid.org/0000-0002-2358-3902

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v17n1a2021-54655

Keywords:

Jacques Rancière, William Basinski, Unrepresentable, Sublime

Abstract

In his vast work, Jacques Rancière has repeatedly pointed to ways of understanding the notion of representation and its rules of organization of doing, seeing and judging. This text aims to clarify possibilities of accurately estimating, in terms of what Rancière calls the “aesthetic regime of art”, the artistic expression of events considered unthinkable or unrepresentable. Analyzing in this key the (musical and visual) work of William Basinski The Disintegration Loops, around September 11 attacks, allows to think about  ways of inserting a non-representational art within a context of affective response to catastrophic events, as well as allows to critically evaluate the concept of sublime on the backdrop of a supposed postmodern crisis of representation.

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Author Biography

Osvaldo Fontes Filho, Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas/Depto de História da Arte/ UNIFESP-campus Guarulhos

Doutor em Filosofia pela FFLCH/USP e Pós-Doutor pelo IBILCE/UNESP. Docente no Departamento de História da Arte da EFLCH/UNIFESP e em seu Programa de Pós-Graduação.  É autor de Merleau-Ponty na trama da experiência sensível (São Paulo: Editora FAP/Unifesp, 2012), bem como de diversos artigos em revistas acadêmicas e de capítulos de livros. Tradutor no Brasil de Georges Didi-Huberman.

Published

2021-09-25

How to Cite

FONTES FILHO, O. O questionamento do irrepresentável em Jacques Rancière: A propósito de The Disintegration Loops, de William Basinski. ouvirOUver, [S. l.], v. 17, n. 1, p. 84–98, 2021. DOI: 10.14393/OUV-v17n1a2021-54655. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/54655. Acesso em: 19 dec. 2024.