Territ´órios inexatos

paradigmas de espacialidade na arte conceitual

Authors

  • Fábio Visnadi Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte. Museu de Arte Contemporânea. Universidade de São Paulo ( USP) , Brasil https://orcid.org/0000-0001-6559-0767

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v16n1a2020-50956

Keywords:

arte conceitual, espacialidade, forma, conceito

Abstract

This article is part of the result of an investigation concerning spatial paradigms in Conceptual Art, based on an experimental methodology that seeks to draw a morphology of such artistic genre by categorizing the axes of dematerialization and decentralization of the artistic object in relation to space and time. The paper investigates the ways in which spatiality may appear within conceptual art through three possibilities: on the borderline axes, the work “Le socle du monde” by Piero Manzoni, a statement by the Italian artist that the whole work was a work of art (thus representing a kind of absolute geography), and Robert Barry's “The Space Between Pages 29 & 30”, a kind of noumenon that abstracts artistic intuition through an impossible space. In the meridians between these hemispheres ranging from absolute territory to impossible territory, the essay studies the spatial indeterminacy in works that do not have a predefined spatial boundary, such as some pieces by Vito Acconci, Guy Debord, Richard Long, Christo and Jeanne-Claude.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Fábio Visnadi, Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte. Museu de Arte Contemporânea. Universidade de São Paulo ( USP) , Brasil

Fábio Visnadi se formou em Jornalismo pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas no ano de 2014. Atualmente, é doutorando direto do Programa de Pós-Graduação Interunidades em Estética e História da Arte da Universidade de São Paulo, com bolsa concedida (processo nº 2018/06469-4) pela Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP). Sua pesquisa tem como tema a escultura minimalista dos anos 60 e 70 enquanto meridiano entre a arte moderna e contemporânea.

 

 

Published

2020-07-23

How to Cite

VISNADI, F. Territ´órios inexatos: paradigmas de espacialidade na arte conceitual. ouvirOUver, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 30–38, 2020. DOI: 10.14393/OUV-v16n1a2020-50956. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/50956. Acesso em: 27 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Geografias sensíveis: paisagens, territórios, fronteiras