O corpo no cinema silencioso em Béla Balázs e F.W. Murnau

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v16n1a2020-48886

Keywords:

Béla Balázs, F.W. Murnau, História das artes, Cinema, Estética

Abstract

The aim of this article is to establish relations between the thinking of the Hungarian philosopher Béla Balázs and some films by the German filmmaker F.W. Murnau regarding the studies about the body in the the silent cinema. For Balázs, gestures and facial expressions construct a language of body, making possible the understanding of the characters’s destiny. The language of the body in the silent film is related, on the one hand, with mankind's language in its original state; on the other, with the poses and the expressions already researched in other forms of arts: Performing and Visual. Some Murnau’s films serve as examples to think about these issues. It is a question of seeking a horizontal interface between philosophy and art, considering its way of coexistence in the period when the cinema did not speak.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Clêmie Ferreira Blaud, FFLCH - USP

Clêmie Ferreira Blaud é doutoranda em Ética e Filosofia Política (FFLCH-USP) com bolsa Fapesp, mestre em Estética e Filosofia da Arte, bacharelado e licenciatura em Filosofia pela mesma universidade com período de intercâmbio na Université de Paris-Sourbonne IV e bacharelado em Comunicação Social com Habilitação em Cinema (ECA-USP). Dedica-se, atualmente, à pesquisa acadêmica sobre questões das mulheres e de gêneros, partindo do pensamento de Marie de Gournay, autora do século XVII, cujas ideias alcançam a perspectiva do feminismo contemporâneo. Desenvolve atividade artística com o cinema experimental independente buscando refletir sobre as relações entre ética e estética.

Published

2020-07-24

How to Cite

FERREIRA BLAUD, C. O corpo no cinema silencioso em Béla Balázs e F.W. Murnau. ouvirOUver, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 202–216, 2020. DOI: 10.14393/OUV-v16n1a2020-48886. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/48886. Acesso em: 27 jul. 2024.