O crime de não saber ler

Ledores do Breu e a pedagogia freireana

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v16n1a2020-48263

Keywords:

Cia do tijolo, Freirean pedagogy, Brazilian Theater

Abstract

The study intends to glimpse the spectacle Ledores do Breu of Cia do Tijolo - SP seeking to observe the interfaces between this theater and some theoretical concepts of the educator Paulo Freire. In the first we will focus on the piece that had its debut in the year 2015; in the second, we will select some understandings of Paulo Freire's thinking about education: his concept of dialogicity, considering horizontal dialogue as an educational approach; the idea of provoking critical thinking in the student, understanding that educating is also a political act; the practice of education as an act of freedom that contradicts the thought of a banking education; and the ideal of literacy, considering that "the reading of the world precedes the reading of the word". Finally, we observe the Freirean concepts in relation to the staging, in which the assimilation of these ideas in the spectacular body is clear. We conclude that Cia do Tijolo uses freirean thinking, aiming at a better approximation with the listeners, trying to cause in them the reflection through this theatrical manifest.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Railson Gomes Almeida, Artista-pesquisador Independente

Railson Gomes Almeida possui experiência como Ator de teatro e audiovisual; Professor de teatro e artes, Diretor, Dramaturgo e Pesquisador teatral. Mestre em Artes Cênicas pela UFRN, Bacharel em Teatro pela UFPB e licenciando em Teatro pela UFPB. Em 2016, realizou intercâmbio na Universidade de Coimbra em Portugal. Apresentou em 2017 a monografia "Sarapatel atijolado: Apreciação do Concerto de Ispinho e Fulô sob a perspectiva do teatro rapsódico de Jean-Pierre Sarrazac", e em 2019 a dissertação "A buchada de dramaturgia e o tutano da escritura cênica: Sobre a produção de uma dramaturgia, sua observação e seus distintos engendramentos". Enquanto artista-pesquisador tem interesse no estudo da dramaturgia contemporânea, escritas híbridas e novas formas de propor a escritas, interação entre dramaturgia e educação, estudos sobre a obra de Jean-Pierre Sarrazac e teatro do nordeste brasileiro.

Published

2020-07-24

How to Cite

ALMEIDA, R. G. O crime de não saber ler: Ledores do Breu e a pedagogia freireana. ouvirOUver, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 248–260, 2020. DOI: 10.14393/OUV-v16n1a2020-48263. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/48263. Acesso em: 8 nov. 2024.