Arte afro-brasileira

delineamentos e questões

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v16n1a2020-46821

Keywords:

Afro-Brazilian art, Syncretism

Abstract

The discussions held with the Group of Studies in Psychopedagogy, Learning and Culture - GEPAC on identities and blackness motivated us to reflect on the concept of Afro-Brazilian art. The article analyzes historical aspects and discussions that permeate the concept of Afro-Brazilian art. The question guiding this research was: what characterizes a work of art as Afro-Brazilian? To answer this question, a qualitative research with a bibliographic design was carried out to analyze the transformations of the concept of Afro-Brazilian art throughout history. The results indicate that Afro-Brazilian art is related to aesthetic, thematic and cultural factors that are related to black culture.

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Author Biographies

Eva Alves Lacerda, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Artes Visuais e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá. Lotada no departamento de Teoria e Prática da Educação da Universidade Estadual de Maringá atuando como professora no curso de Artes Visuais.

Teresa Kazuko Teruya, Universidade Estadual de Maringá

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília/SP. (1982), graduação em História pela Faculdade Auxilium de Lins - FAL (1996), mestrado (1995) e doutorado em Educação (2000) pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - Unesp/Marília/SP., pós-doutorado pela Universidade de Brasilia-UnB/DF (2010). Aposentada pela UEM desde junho de 2015. Avaliadora de Cursos de Graduação do Ensino Superior do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior - BASis, INEP/MEC, desde 2002.

Published

2020-07-23

How to Cite

LACERDA, E. A.; TERUYA, T. K. Arte afro-brasileira: delineamentos e questões. ouvirOUver, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 142–158, 2020. DOI: 10.14393/OUV-v16n1a2020-46821. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/46821. Acesso em: 24 nov. 2024.