O teatro de Gabriela da Cunha e a dança de Maria Eugenia

a incapturabilidade do acontecimento teatral pela perspectiva de M. de Assis, W. Benjamin e J. Dubatti

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v16n1a2020-42642

Keywords:

Gabriela da Cunha, incapturabilidade do acontecimento teatral, Jorge Dubatti, Maria Eugenia, Walter Benjamin

Abstract

In this paper, we make a critical review of Maria Eugenia’s work, a Brazilian contemporary dancer who worked on Brazil’s popular dances. In order to achieve this, we have used Walter Benjamin’s reflections as presented in his essays The Work of Art in the Age of Its Technological Reproducibility and The Storyteller, and Jorge Dubatti’s theatrical philosophy proposal, in which he introduces a critical formality regarding the theatrical arts, which has the incapturableness as one of its inextricable characteristics. In this perspective, we understand that Machado de Assis’ criticism in regards to the actress Gabriela da Cunha is according to the theory aspects that will be developed by J. Dubatti. We take the former as a model for our criticism on the dancer Maria Eugenia’s work; as dance is an incapturable theatrical practice that doesn’t even require a text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nicolas Pelicioni de Oliveira, UNESP

Nicolas Pelicioni de Oliveira é doutorando em Letras pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Campus de São José do Rio Preto, na área de Teoria e Estudos Literários, sob a orientação do professor Dr. Cláudio Aquati com a pesquisa A construção do mito em Katerina Gógou: a biografia como elemento de interferência na recepção da obra literária. Defendeu o Mestrado (2019) também pela UNESP, com o mesmo orientador. É licenciado em Português e Inglês (2015).

Cláudio Aquati, UNESP/São José do Rio Preto

Cláudio Aquati é Professor Assistente da Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Campus de São José do Rio Preto. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em língua e literatura latina. Atua principalmente nos temas: romance antigo, romance latino (Satíricon, de Petrônio e O Asno de Ouro, de Apuleio) e sátira. Graduado em Letras Clássicas e em Língua Portuguesa pela Universidade de São Paulo (1985), defendeu Mestrado (1991) e Doutorado (1997), ambos em Letras Clássicas, também pela USP.

Published

2020-07-24

How to Cite

OLIVEIRA, N. P. de; AQUATI, C. O teatro de Gabriela da Cunha e a dança de Maria Eugenia: a incapturabilidade do acontecimento teatral pela perspectiva de M. de Assis, W. Benjamin e J. Dubatti. ouvirOUver, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 230–246, 2020. DOI: 10.14393/OUV-v16n1a2020-42642. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/42642. Acesso em: 24 nov. 2024.