Práticas musicais de alunos em espaços/tempos livres em um conservatório de música

Authors

  • Lilia Neves Goncalves Universidade Federal de Uberlândia
  • Livia Roberta Oliveira Conservatório Estadual de Musica "Dr. José Zoccolli de Andrade" https://orcid.org/0000-0003-2531-9854

DOI:

https://doi.org/10.14393/OUV-v19n1a2023-66192

Keywords:

ação músico-pedagógica

Abstract

The general objective of this article is to understand how the musical practices were constituted outside the music class in the spaces/time of the music conservatory. The spaces/time considered free were those in which the students performed their practices outside the music class, such as recess, free times, students' entrance and exit times, courtyard, corridors, among others. The method adopted was the case study, and the data collection procedures were observation and interview. This research is based on the idea of music as a social practice (SOUZA, 2004), in the theoretical principles of everyday life theories (SOUZA, 2000; PAIS, 2003), and the categories of time and space were based on Bollnow (2008), Tuan (2003) and Bourdieu (1997). The results indicate that students organize themselves in different ways to perform these musical practices, in planned and unplanned ways, individual and/or shared, and subsidized by musical performance and listening. The musical practices performed in spaces / free time of the music class are important actions in the context of this school, contributing to the understanding of the processes of teaching / learning music in this conservatory.

Author Biographies

  • Lilia Neves Goncalves, Universidade Federal de Uberlândia

    Cursou Graduação em Música na Universidade Federal de Uberlândia, e Mestrado e Doutorado em Música na Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

  • Livia Roberta Oliveira, Conservatório Estadual de Musica "Dr. José Zoccolli de Andrade"

    Docente e supervisora no Conservatório Estadual de Música Dr. José Zóccoli de Andrade (Ituiutaba), Mestra em Artes (Música) pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Especialista em Supervisão Escolar, Especialista em Linguística Aplicada. Licenciada em Letras, Licenciada em Educação Artística-Habilitação em Música pela Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Participa do grupo de pesquisa Música, Educação, Cotidiano e Sociabilidade (MUSEDUC) liderado pela profa. Dra. Lilia Neves Gonçalves. Ituiutaba, MG, Brasil.

Published

2023-08-29

Issue

Section

Dossiê Educação Musical e/no cotidiano: experiências, dilemas, perspectivas

How to Cite

Práticas musicais de alunos em espaços/tempos livres em um conservatório de música. ouvirOUver, [S. l.], v. 19, n. 1, 2023. DOI: 10.14393/OUV-v19n1a2023-66192. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/ouvirouver/article/view/66192. Acesso em: 10 dec. 2025.