Teacher formation policy and Parfor's challenges in the music field

Authors

  • Andersonn Henrique Araújo Universidade do Estado do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.2.55872

Keywords:

Teacher formation., Musical Education., Public Policy., Parfor.

Abstract

This essay studies the emergency formation programs as a conected propouse to the 15th goal of the National Plan of Education with the others educational policies starting from the neoliberal reopening in the 1980´s in Brazil. As a space for speech, we will use our experience in the National Basic Education Teacher Training Program (Parfor). Our goal was to discuss the mentioned program as an action inside of the brazilian public macropolitics reflecting about the challenges that involves the pedagogical-musical does and dones. For that, we used the articulation between the area of public policy, teacher formation and music education connected with the reflection of our practice as a teacher at Parfor at the Campus Avançado of State University of Rio grande do Norte (UERN) in the city of Pau dos Ferros / RN. As a result, we realized that the articulation between macropolitics and Parfor's action can promote different teaching perspectives while both the teaching of Music and the Program have singular characteristics.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BANCO MUNDIAL. Education sector strategy. Washington: Banco Mundial, 1999.

BANCO MUNDIAL. Brasil justo, competitivo, sustentável. Brasília: Banco Mundial, 2002.

BARRETO, Elba. Políticas de formação docente para a educação básica no Brasil: embates contemporâneos. Revista Brasileira de Educação. v.20, n.62, p. 679-701, jul./set. 2015.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, 1996. Disponível em: <http://www6.senado.gov.br/legislacao/ListaPublicacoes.action?id=102480>.

Acesso em 30 de junho de 2018.

BRASIL. Censo da Educação Superior 2018: notas estatísticas. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2019

BRASIL. Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação – 2020. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020.

CLUNE, William. Law and public policy: Map of an área. Southern California Interdisciplinary Law Journal, v.2, n.1, p.15-60. 1993.

CURY, Carlos. Políticas inclusivas e compensatórias na educação básica. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 124, p. 11-32, jan./abr. 2005.

GATTI, Bernardete. Análise das políticas públicas para formação continuada no Brasil, na última década. Revista Brasileira de Educação, v.13, n.37, p.57-70, 2008.

NASCIMENTO, Catarina. A formação docente em música e o PIBID: uma relação dialógica. In: CONGRESSO NACIONAL DA ABEM, 22, 2015, Natal. Anais. Natal: ABEM, 2015. Disponível em http://abemeducacaomusical.com.br/conferencias/index.php/xxiicongresso/xxiicongresso/paper/viewFile/1096/510. Acesso em 09 de dezembro de 2019.

PACÍFICO, Andrea Maria Calazans Pacheco. The social capital of refugees: cultural background versus public policy. 2008. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.

QUEIROZ, Luis Ricardo; PENNA, Maura . Políticas públicas para a educação básica e suas implicações para o ensino de música. Educação (UFSM), v. 37, p. 91-106, 2012.

RUA, Maria das Graças. Análise de Políticas Públicas: conceitos básicos. In RUA, Maria das Graças e CARVALHO, Maria I. V. de (orgs.). O Estudo da Política: tópicos selecionados. Brasília: Paralelo 15, 1998, 231-260

UNESCO. Marco referencial de ação prioritária para a mudança e o desenvolvimento do ensino superior. Anais da Conferência Mundial sobre o Ensino Superior. Tradução de Unesco/CRUB. Paris: Unesco, 1998.

Published

2020-08-25

How to Cite

ARAÚJO, A. H. Teacher formation policy and Parfor’s challenges in the music field. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 309–325, 2020. DOI: 10.14393/OT2020v22.n.2.55872. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/55872. Acesso em: 23 jul. 2024.