The teaching practice in Young and Adult Education: building newe possibilities

Authors

  • DIEGO LUTZ UFRGS

DOI:

https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.2.55218

Keywords:

Young and Adult Education, Empowerment., Learn.

Abstract

This article aims to reflect on the possibility of new practices in Youth and Adult Education, pointing to new horizons for this type of teaching. This reflection had as its starting point the practice of Internship, in the Distance Education Degree course at the Federal University of Rio Grande do Sul. The reality of EJA in the country shows us that, although it is a different modality from regular education, the practices established there reflect old teaching praxis centered on the content, without considering the subjects, their history, their reality and needs. In this sense, based on the work developed with the Learning Projects (PA) methodology, considering the subjects as the central focus of teaching practice, we sought to transform the classroom space into a dynamic environment, of interaction, of collaborative practices and learning, exploring school spaces and information and communication technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm>. Acesso em: 10 jun. 2019.

BRASIL. Lei nº 13.632, de 6 de março de 2018.

Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para dispor sobre educação e aprendizagem ao longo da vida. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2018/Lei/L13632.htm>. Acesso em: 10 jun. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CEB nº 11/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2020.

COMITÊ GESTOR DA INTERNET NO BRASIL. TIC Educação 2018. Disponível em: < https://cetic.br/pesquisa/educacao/indicadores/>. Acesso em: 01 jun. 2020.

FAGUNDES, Léa da Cruz; SATO, Luciane Sayuri; MAÇADA, Débora Laurino. Aprendizagens do futuro: as inovações começaram. Coleção Informática para a mudança na Educação. Brasília: MEC, s/d.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 1. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1993.

FRIEDRICH, Márcia; et. al. Trajetória da escolarização de jovens e adultos no Brasil: de plataformas de governo a propostas pedagógicas esvaziadas. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação. Rio de Janeiro: v. 18, n. 67, p. 389-410, abr./jun. 2010.

HARA, Regina. Alfabetização de adultos: ainda um desafio. 3. ed. São Paulo: CEDI, 1992.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Parecer CEB/CNE 11/2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/PCB11_2000.pdf>. Acesso em: 24 jun. 2019.

PAIVA, Jane; FERNANDES, Fátima Lobato.Da concepção á prática de formação inicial: a EJA no currículo de pedagogia. Revista Teias. Rio de Janeiro: vol. 17, Edição especial, p. 25-42, 2016.

Published

2020-08-25

How to Cite

LUTZ, D. The teaching practice in Young and Adult Education: building newe possibilities. Olhares & Trilhas, [S. l.], v. 22, n. 2, p. 203–220, 2020. DOI: 10.14393/OT2020v22.n.2.55218. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/olharesetrilhas/article/view/55218. Acesso em: 25 aug. 2024.