Music in the system of education of youngers and adults (EJA)
a study on musical relations between different age groups in the school
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2020v22.n.1.52534Keywords:
Musical Education, Relations with Music, Young and Adults’ EducationAbstract
This article presents the results of an investigation that sought to unveil the relations that groups of different ages establish with music according to EJA (Young and Adult Education). It is a qualitative nature and its dada collection is through free observation and the focal group in a school which offers EJA modality in the city of Uberlândia, Minas Gerais State. Thirty-nine EJA students took part in this study. The results have shown that young and adults created relations with music starting with its own individual and collective experiences inside and outside of the school environment. It has been seen that age and generational aspects in the relations that young and adults establish with music were pervaded by social factors as generation, social class and genders and that are important to be considered in the context of EJA.
Downloads
References
BARBOUR, R. Grupos focais. Porto Alegre: Artmed, 2009. 216 p.
BARROS, M. de F. E. Canto como expressão de uma individualidade. 2012. Tese (Doutorado em Música) – Instituto de Arte, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2012. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/Record/CAMP_e0b54164d7b899a577d88e838da26c32 Acesso em: 15 jul. 2019.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: Senado Federal, 1996. Brasília: Palácio do Planalto, Governo da Presidência da República, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 30 maio. 2018.
BRASIL. Resolução CNE/CEB nº 3, de 15 de junho de 2010. Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos à duração dos cursos e idade mínima para ingresso nos cursos de EJA; idade mínima e certificação nos exames de EJA; e Educação de Jovens e Adultos desenvolvida por meio da Educação a Distância. Brasília: Câmara de Educação Básica do Conselho Nacional de Educação, 2010. Disponível em: http://confinteabrasilmais6.mec.gov.br/images/documentos/resolucao032010cne.pdf. Acesso em: 22 mar. 2018.
CALDEIRA, B. O processo de despedir-se de uma voz: percursos de transição vocal de cantores transmasculinos. 2019. 91 f. TCC (Graduação em Música-Licenciatura) - Curso de Música, Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2019. Disponível em: https://repositorio.ufu.br/handle/123456789/26150. Acesso em: 20 jul. 2019.
DAYRELL, J. Escola como espaço sócio-cultural. In: DAYRELL, Juarez (Org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. 3. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996. p. 136-161.
GREEN, L. Pesquisa em sociologia da educação musical. Revista da ABEM, Salvador, n. 4, p. 25-35. 1997. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/483. Acesso em: 19 jun. 2019.
LLORET, C. As outras idades ou as idades do outro. In: LARROSA, Jorge; LARA, Nuria Pèrez de (Org.). Imagens do outro. Tradução de: Celso Márcio Teixeira. Petrópolis: Vozes, 1998. Cap. 2. p. 13-23.
MANNHEIM, K. O problema das gerações. Tradução de: Maria da Graça Barbedo. In MANNHEIM, Karl. Sociologia do conhecimento, Vol. II, Porto, RES-Editora, pp. 115-176, [1928].
NEVES, J. L. Pesquisa qualitativa: características, usos e possibilidades. Caderno de Pesquisas em Administração, São Paulo, v. 1, n. 3, p. 1-5. 1996. Disponível em: http://www.hugoribeiro.com.br/biblioteca-digital/NEVES-Pesquisa_Qualitativa.pdf. Acesso em: 22 mar. 2017.
OLIVEIRA, M. K. de. Jovens e adultos como sujeitos de conhecimento e aprendizagem. Revista Brasileira de Educação. São Paulo: ANPED -Associação Nacional de Pesquisa e Pós-graduação em Educação, n. 12, p. 59-73. 1999. Disponível em: http://bdpi.usp.br/single.php?_id=001091370. Acesso em: 20 jun. 2018.
RIBAS, M. G. de C. Música na educação de jovens e adultos: um estudo sobre práticas musicais entre gerações. 2006. 199 f. Tese (Doutorado em Música) - Curso de Pós-Graduação em Música, Instituto de Artes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/7177. Acesso em: 20 mar. 2020.
RIBAS, M. G. de C. Coeducação musical entre gerações. In: SOUZA, Jusamara (Org). Aprender e ensinar música no cotidiano. Porto Alegre: Sulina, 2009. p. 141 - 165.
SLOBODA, J. A. A mente musical. Tradução: Beatriz Ilari e Rodolfo Ilari. Londrina: Eduel, 2008.
SOUZA, J. Educação musical e práticas sociais. Revista da ABEM, Porto Alegre, v. 10, p. 7-11, mar. 2004. Disponível em: http://abemeducacaomusical.com.br/revistas/revistaabem/index.php/revistaabem/article/view/356. Acesso em: 28 out. 2018.
VIANNA, H. Galeras cariocas: territórios de conflitos e encontros culturais. 2. ed. Rio de Janeiro: Editora UFRJ. 2003.
VILA, P. Práticas musicais e identificações sociais. Significação: Revista de Cultura Audiovisual, São Paulo, v. 39, n. 38, p.247-277, dez. 2012. Semestral. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/significacao/article/view/71197/74184. Acesso em: 23 mar. 2019.