Evaluation of children's literacy learning in the context of emergency remote education
DOI:
https://doi.org/10.14393/OT2025v27.n.2.79581Keywords:
Literacy; Learning Assessment; Emergency Remote Teaching.Abstract
This article sought to examine the assessment process of children’s literacy within the context of Emergency Remote Teaching (ERT), based on the narratives of two literacy teachers who, in 2020, worked at a rural school in Rio Grande do Sul. Data were collected through online focus groups. The analysis reveals that the teachers adopted a range of strategies to assess children’s literacy during ERT, such as remotely administered diagnostic dictations, individualized feedback derived from the correction of printed assignments, and requests for records of children completing tasks through photos, videos, and phone calls. Nevertheless, the findings indicate that these strategies proved insufficient to effectively monitor the literacy development of the children.
Downloads
References
ALFABETIZAÇÃO EM REDE: uma investigação sobre o ensino remoto da alfabetização na pandemia COVID-19 – Relatório Técnico (parcial). Revista Brasileira de Alfabetização, n. 13, p. 185-201, dez. 2020. Disponível em: https://revistaabalf.com.br/index.html/index.php/rabalf/article/view/465. Acesso em: 04 jan. 2021. DOI: https://doi.org/10.47249/rba2020465
BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S. K. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.
FERNANDES, B. M.; CERIOLI, P. R.; CALDART, R. S. Primeira Conferência Nacional “Por Uma Educação Básica do Campo” (Texto preparatório). In: ARROYO, M. G.; CALDART, R. S.; MOLINA, M. C. (org.). Por uma Educação do Campo. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 19-63.
FERREIRA, L. H.; BARBOSA, A. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, [S. l.], v. 15, p. 1–24, 2020. v.15.15483.076. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15483. Acesso em: 15 ago. 2022. DOI: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15483
FERREIRO. E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.
GATTI, B. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber livro, 2005.
HADJI, C. Avaliação desmistificada. Tradução Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 2001.
LUDOVICO, F. M.; MOLON, J.; BARCELLOS, P. D. S. C. C.; FRANCO, S. R. K. COVID-19: Desafios dos docentes na linha de frente da educação. Interfaces científicas - Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 58–74, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9166. Acesso em: 15 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p58-74
MACEDO, M. S. A. N. (org.). Retratos da alfabetização na pandemia da COVID-19: Resultados de uma pesquisa em Rede. 1 ed. São Paulo: Parábola, 2022. E-book (395p.) color. Disponível em: https://www.dropbox.com/s/1yui7iko11h6h4s/Retratos.pdf?dl=0. Acesso em: 12 dez. 2022.
MACEDO, M. S. A. N. Contribuições da AlfaRede para o retrato da alfabetização na pandemia e no pós-pandemia. Revista de Educação PUC-Campinas, [S. l.], v. 30, 2025. DOI: 10.24220/2318-0870v30a2025e15369. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/15369. Acesso em: 20 out. 2025. DOI: https://doi.org/10.24220/2318-0870v30a2025e15369
MICHEL, C. B.; SARAIVA, V. A. As produções sobre a avaliação da aprendizagem das crianças em processo de alfabetização no ensino remoto emergencial. Dialogia, [S. l.], n. 48, p. e25144, 2024. DOI: 10.5585/48.2024.25144. Disponível em: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/25144. Acesso em: 4 nov. 2025.
MORAES, R; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Revista Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/wvLhSxkz3JRgv3mcXHBWSXB/?format=pdf&lang=pt. Acessado em jun. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S1516-73132006000100009
NETO, O.C.; MOREIRA, M.R.; SUCENA, F.M. Grupos Focais e Pesquisa Qualitativa: o debate orientado como técnica de investigação. XIII Encontro da Associação Brasileira de Estudos Populacionais. Minas Gerais, 2002. Disponível em: http://www2.fct.unesp.br/docentes/geo/necio_turra/PESQUISA%20EM%20GEOGRAFIA/Grupos%20Focais%20e%20Pesquisa%20Social%20Qualitativa_o%20debate%20orientado%20como%20t%E9cnica%20de%20investiga%E7%E3o.pdf. Acessado em: 21 out. 2021
PERRENOUD, P. Avaliação: da excelência à regulação das aprendizagens - entre duas lógicas. Tradução Patrícia Chittoni Ramos. Porto Alegre: Artmed, 1999.
ROCHA, G. Avaliação diagnóstica. In: UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Faculdade de Educação. Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita. Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: [s. p.], 2014. Disponível em: https://www.ceale.fae.ufmg.br/glossarioceale/verbetes/avaliacao-diagnostica. Acesso em: 15 ago. 2023.
RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DUARTE, C. dos S. Pandemia da Covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Interfaces científicas - Educação, [S. l.], v. 10, n. 1, p. 41–57, 2020. DOI: 10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/educacao/article/view/9085. Acesso em: 22 maio 2021. DOI: https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57
SOARES, M. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Editora Contexto, 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321-21428
SOARES, M. Alfaletrar: toda criança pode aprender a ler e a escrever. São Paulo: Contexto, 2020.
SOARES, M. B., LEAL, T. F., MORAIS, A. G. de. A proposta de ensino e a avaliação da alfabetização em Lagoa Santa, Minas Gerais: entrevista com Magda Soares. Em Aberto. Brasília, v. 33, n. 108, p. 191-201, maio/ago. 2020. Disponível em: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4438 Acesso em: 17 abr. 2021. DOI: https://doi.org/10.24109/emaberto.v33i108.4438
ZACHARIAS-CAROLINO, A. G.; LUCCA, T. A. F. de; OSTI, A. Atividades avaliativas no contexto do ensino remoto: desafios e (im)possibilidades à prática do alfabetizador. In: V CONBALF: POLÍTICAS, PRÁTICAS E RESISTÊNCIAS, 5., 2021, Florianópolis. Anais eletrônicos [...], 2021, p. 1-8. Disponível em: https://eventos.udesc.br/ocs/index.php/V_CBA/ppr/paper/view/1119/747. Acesso em: 28 jul. 2022.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Olhares & Trilhas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms: