Popular education, feminisms and social justice
the influence of Paulo Freire on the educational practices of rural women
DOI:
https://doi.org/10.14393/CEF-v38n1-2025-8Keywords:
Agroecology. Feminisms. Popular Education. Rural Women. Social Justice.Abstract
This research investigates how educational practices developed by rural women combine the principles of popular education with the construction of a territorial, collective, and insurgent feminism. By understanding education as a political and ethical act, the study aims to analyse how these women transform their daily experiences into pedagogical processes oriented towards emancipation, social justice, and the reconfiguration of power relations in their territories. The research aims to examine the intertwining between formative practices, popular feminisms, and emancipatory pedagogy in the context of rural education. A qualitative methodology is adopted, with a bibliographic and interpretative approach, grounded in gender studies, popular education, and Southern epistemologies. The study draws on theoretical works, social movement records, and academic literature on formative experiences in rural areas. The analytical path reveals that the educational practices led by these women act as forms of resistance to patriarchy, coloniality, and epistemic marginalisation, generating collective knowledge rooted in land, orality, and ancestry. The preliminary conclusion indicates that such practices represent not only tools of political formation but also alternatives for constructing other possible pedagogies, supported by community bonds, agroecological practices, and territorial autonomy. By giving visibility to these experiences, the study contributes to the strengthening of popular feminist pedagogies and expands the educational debate on social justice, dignity, and structural transformation in the Brazilian countryside.
References
BARBOSA, Rita C. Educação popular e a construção de um poder ético. Revista Espaço Acadêmico, Maringá, n. 78, 2007.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1967.
BEISIEGEL, Celso de Rui. Política e educação popular: a teoria e a prática de Paulo Freire no Brasil. São Paulo: Ática, 1989.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. História do menino que lia o mundo. Veranópolis: Iterra, 2001.
CALDART, Roseli Salete; KOLLING, Edgar Júnior. Paulo Freire: um educador do povo. Veranópolis: Movimento dos Trabalhadores Rurais Sem Terra (MST), 2001.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2013.
IANNI, Octavio. Pensamento social no Brasil. Bauru: EDUSC, 2004.
MMC – MOVIMENTO DE MULHERES CAMPONESAS. Práticas educativas na luta feminista rural. [S.l.]: MMC Nacional, [s.d.].
MURARO, Rose Marie; BOFF, Leonardo. Feminino e masculino: uma nova consciência para o encontro das diferenças. Rio de Janeiro: Sextante, 2002.
PALUDO, Claudete. Mulheres e lideranças populares. São Paulo: Expressão Popular, 2009.
PEREIRA, Elenita T. Educação política: uma experiência com o orçamento participativo. Campinas: Alínea, 2008.
SARDENBERG, Cecília; COSTA, Albertina. A participação das mulheres na produção social. Salvador: NEIM/UFBA, 1994.
SILVA, Clodoaldo Matias da; ALMEIDA, Janderson Gustavo Soares; GARCIA, Fabiana Marques. Reflexos e contribuições do PPP na Educação do Campo. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, n. esp.1, p. 57-75, 2018.
SAVIANI, Dermeval. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2013.
SEGATO, Rita Laura. La guerra contra las mujeres. Madrid: Traficantes de Sueños, 2016.