I Was Not Expected

Experience and Resistance of Black Women Facing Educational Inequalities of Gender and Race

Authors

  • Dayane Nayara Conceição de Assis UFBA

DOI:

https://doi.org/10.14393/CEF-v38n1-2025-4

Keywords:

Gênero, Raça, Educação, acesso

Abstract

This article aims to reflect on the trajectory of Black women and their access to the right to education. It is important to consider the impacts of gender and racial inequalities from early childhood education through to higher education, particularly for those who manage to enter academic spaces.

Author Biography

  • Dayane Nayara Conceição de Assis, UFBA

    Dayane Nayara Conceição de Assis (Nzinga Mbandi) é doutora em Estudos Interdisciplinares sobre Mulheres, Gênero e Feminismo pela Universidade Federal da Bahia. Atua como assessora técnica de nível pleno e consultora independente nas temáticas de gênero e suas interseccionalidades.

References

AGUIAR, Márcio Mucedula e PIOTTO, Débora Cristina e CORREA, Bianca Cristina. Relações étnico-raciais e formação docente: situações de discriminação racial na educação infantil. Revista Eletrônica de Educação, v. 9, n. 2, p. 373-388, 2015 Tradução. Disponível em: https://doi.org/10.14244/198271991092. Acesso em: 21 maio 2025.

ASSIS, M. S. S. Práticas de Cuidado e de Educação na Instituição de Educação Infantil. In: ANGOTTI, M (Org.). Educação Infantil: para que, para quem e por quê? Campinas, SP: Alínea, 2006. p. 87 – 104.

BENTO, C. O pacto da branquitude. São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira – INEP. Censo Escolar da Educação Básica 2023.Disponívelem:<https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2023.pdf>. Acesso em: 22 de maio 2025.

CARNEIRO, Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2003.

COLLINS, Patricia Hill. Pensamento feminista negro: um legado de teorias. São Paulo: Editora Pallas, 2016.

FREITAS, M. de F. R. L. de. Feminização do trabalho docente no brasil: aproximações iniciais a partir da Teoria da Reprodução Social Germinal: marxismo e educação em debate, [S. l.], v. 16, n. 1, p. 942–960, 2024. DOI: 10.9771/gmed.v16i1.56871.Disponívelem https://periodicos.ufba.br/index.php/revistagerminal/article/view/56871.

Acesso em: 28 maio. 2025.

GONZALEZ, Lélia. A mulher negra na sociedade brasileira. 3. ed. São Paulo: Editora Companhia das Letras, 1984.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. São Paulo: Editora Nós, 2019.

Lino Gomes, Nilma O combate ao racismo e a descolonização das práticas educativas e acadêmicas. Revista de Filosofia Aurora, vol. 33, no. 59, 2021 Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Brasil. DOI: https://doi.org/10.7213/1980-5934.33.059.DS06 Disponível em <:https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=673373992012 > Acesso em 20 maio de 2025.

RATUSNIAK, Célia; DA SILVA, Carla Clauber. A expulsão escondida na evasão escolar: gênero, raça e fracasso escolar. Revista Educação, Cultura e Sociedade, [S. l.], v. 12, n. 1, 2022. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/recs/article/view/6454. Acesso em: 30 maio. 2025.

Published

2025-10-17

Issue

Section

Trajetórias Acadêmicas, exclusão e presença de mulheres negras na universidade

How to Cite

I Was Not Expected: Experience and Resistance of Black Women Facing Educational Inequalities of Gender and Race. (2025). Caderno Espaço Feminino, 38(1), 23-38. https://doi.org/10.14393/CEF-v38n1-2025-4