Rape culture, ideology and media

Building stereotypes of the “ideal victim”

Authors

  • Karoline Kuhn Wurdig UFSM
  • Adriane Rubio Roso UFSM
  • Janine Gudolle de Souza UFSM

DOI:

https://doi.org/10.14393/CEF-v35n1-2022-16

Abstract

We aim to understand how online media construct meanings of sexual violence against women, identifying possible ideological strategies that may be reinforcing the rape culture. Applying the Depth Hermeneutics, reports from a newspaper in southern Brazil involving rapes of adult women were analyzed.
KEYWORDS: Media. Rape. Ideology. Social Representations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karoline Kuhn Wurdig, UFSM

Psicóloga graduada no Centro Universitário Franciscano em Santa Maria (2014). Mestra em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) (2019) no qual foi bolsista CAPES. Pós-Graduanda em Psicologia Clínica Junguiana pelo Instituto Junguiano do Rio Grande do Sul. Trabalha atualmente como psicóloga em consultório particular, em Santa Maria/RS. Ej-mail: karolwurdig@gmail.com.

Adriane Rubio Roso, UFSM

Professora Associada na Universidade Federal de Santa Maria – UFSM. Realiza Pós-doutorado na Harvard University, Departamento de Psicologia, com bolsa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). É pós-doutora em Comunicação (UFSM). Doutora em Psicologia (PUCRS), com doutorado sanduíche na Columbia University (bolsa da Fulbright).E-mail: Adriane.roso@ufsm.br.

Janine Gudolle de Souza, UFSM

Graduada em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM/2018). Mestra e Doutoranda em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia – PPGP/UFSM, na linha de pesquisa: Problemáticas de saúde e contextos institucionais. E-mail: gudolle.janine@gmail.com.

Published

2022-09-29

How to Cite

Wurdig, K. K., Roso, A. R., & Souza, J. G. de. (2022). Rape culture, ideology and media: Building stereotypes of the “ideal victim”. Caderno Espaço Feminino, 35(1), 325–351. https://doi.org/10.14393/CEF-v35n1-2022-16

Issue

Section

Artigos