Female skills? Unveiling competent performance in the seamstress activity

Authors

  • Mislene Aparecida Gonçalves Rosa UFMG
  • Daisy Moreira Cunha UFMG

DOI:

https://doi.org/10.14393/CEF-v35n1-2022-7

Abstract

This paper aims to discuss the attribution of competence based on sex and gender, which differentiates and naturalizes women’s and men’s actions according to biological sex. The research findings make it possible to identify and understand the competences of seamstresses, revealing their complexity.
KEYWORDS: Social Relations of Sex. Sexual Division of Labor. Ergological Approach to Work. Seamstresses.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mislene Aparecida Gonçalves Rosa, UFMG

Pós-doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da UFMG. Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (FaE/UFMG). Mestra em Educação Tecnológica pelo Centro Federal de Educação Tecnológica de Minas Gerais, CEFET-MG. Graduação em Engenharia Mecânica e Especialização em Engenharia de Segurança do Trabalho pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC Minas. E-mail: misleneag@gmail.com.

Daisy Moreira Cunha, UFMG

Pós-Doutorado na Universidade de Paris (2016-2017) em Sociologia e Economia do Trabalho. Pós-Doutorado no Conservatoire National des Arts et Métiers - CNAM/Paris (2009) em Educação de Adultos. Doutorado em Filosofia (Epistemologia e História da Filosofia) na Aix-Marseille Université (2005). Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (1995). Graduação em Pedagogia pelo Instituto de Educação de Minas Gerais (1989). Professora Titular da Universidade Federal de Minas Gerais; membro da Linha de pesquisa Política, Trabalho e Formação Humana do PPGE-UFMG; Membro do PROMESTRE/UFMG; Pesquisadora Produtividade 2 CNPq. E-mail: daisycunhaufmg@gmail.com

Published

2022-09-29

How to Cite

Rosa, M. A. G., & Cunha, D. M. (2022). Female skills? Unveiling competent performance in the seamstress activity. Caderno Espaço Feminino, 35(1), 99–119. https://doi.org/10.14393/CEF-v35n1-2022-7

Issue

Section

Dossiê Temático: Gênero, Educação, Trabalho