Black women, affective investment on self and educational contexts

Authors

  • Nathalia Duarte Moura Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Pamela Oliveira Universidade Federal de Pelotas
  • Camila Peixoto Farias Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.14393/CEF-v38n1-2025-5

Keywords:

Black women. Racism. Sexism. Education.

Abstract

This paper critically discuss the imposition of a social position on black women marked by subordination and utilitarian and dehumanizing logic. After a brief historical review, we will discuss, from a psychoanalytic perspective, some subjective reverberations of this logic. Our focus will be on the balance of affective investments and the direction of hatred. From the educational context, we seek to show that even in a context full of violence, it can enable the construction of new possibilities for recognition and investment theirself for black women.

Author Biographies

  • Nathalia Duarte Moura, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

    Psicóloga pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel). Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

  • Pamela Oliveira, Universidade Federal de Pelotas

    Psicóloga pela Universidade Federal de Pelotas. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação pela Universidade Federal de Pelotas.

  • Camila Peixoto Farias, Universidade Federal de Pelotas

    Psicóloga/Psicanalista. Mestre e Doutora em Teoria Psicanalítica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora adjunta do curso de Psicologia da Universidade Federal de Pelotas. Coordenadora do Núcleo de estudos e pesquisa em Psicanálise - Pulsional.

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Published

2025-10-17

Issue

Section

Trajetórias Acadêmicas, exclusão e presença de mulheres negras na universidade

How to Cite

Black women, affective investment on self and educational contexts. (2025). Caderno Espaço Feminino, 38(1), 39-59. https://doi.org/10.14393/CEF-v38n1-2025-5