“Place” of women

indetity, education and public policy

Authors

  • Mírian Cristina de Moura Garrido Universidade de Taubaté

DOI:

https://doi.org/10.14393/CEF-v38n1-2025-7

Keywords:

Black Feminist. Identity. Public Policies.

Abstract

“Place” is a polysemic term, and within this multiplicity it can represent spaces of privilege or derogatory attributions. This article aims to reflect on black feminism in the writings of black activists and in Brazilian society. In this way, it reflects the “place” of black women academically and socially, and aims to stimulate dialogue on the construction of identities. Methodologically, it uses texts produced by black feminists from Brazil and the United States, dialoguing with statistical data released by the IBGE. At the end of the course, it is argued that confronting these inequalities involves the valorization of anti-racist pedagogies, the construction of positive black identities and the strengthening of public policies with an intersectional focus.

Author Biography

  • Mírian Cristina de Moura Garrido, Universidade de Taubaté
    Doutora e Mestre em História pela Universidade Estadual Paulista. Pesquisas de mestrado, doutorado, estágio no exterior (Estados Unidos) e trabalho de campo (Moçambique) desenvolvidos com bolsa FAPESP. Atua nos temas: escritas de si, livros didáticos, identidades, políticas públicas educacionais e Moçambique.

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. São Paulo: Pólen, 2019.

AMARAL, Elisa Amanda Santos do. Pensamento feminista negro como marco teórico para práticas antirracistas na Educação Infantil: notas de uma professora em transformação. In: PINHO, Carolina S.B.; MESQUITA, Tayná V.L. Pedagogia feminista negra para a promoção de marcos civilizatórios. Campinha: SP, 2021.

BIMBATI, Ana Paulo; DURÃES, Uesley. Trabalho, desinteresse e gravidez tiram 9 milhões de jovens da escola. Site UOL, 22 março de 2024. Disponível em: https://educacao.uol.com.br/noticias/2024/03/22/jovens-fora-da-escola-ibge.htm Acesso em: 18 abr 2025.

CARNEIRO, Sueli. Dispositivo de racialidade: a construção do outro como não ser como fundamento do ser. São Paulo: Edusp, 2023.

CRENSHAW, Kimberlé. TED - Talk: The urgency of intersectionality. Disponível em: https://youtu.be/akOe5-UsQ2o Acesso em: 18 abr 2025.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Estudos Feministas, v. 10, p. 171-188, 2002.

Diário da Assembleia Nacional Constituinte – Suplemento ao n.62. [7º Reunião da Subcomissão dos Negros, Populações Indígenas, Pessoas deficientes e Minorias_Participação de Lélia Gonzalez] Disponível em: http://imagem.camara.gov.br/Imagem/d/pdf/sup62anc20mai1987.pdf#page=1201987 Publicado em 20 de maio de 1987.

Estatística de Gênero – Indicadores sociais das mulheres no Brasil – IBGE. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/multidominio/genero/20163-estatisticas-de-genero-indicadores-sociais-das-mulheres-no-brasil.html Acesso em: 13 abr 2025.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Rio de Janeiro: Vozes, 2017.

GONZALEZ, Lélia. Racismo e Sexismo na Cultura Brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, 1984, p.223-244.

GONZALEZ, Lélia; HASENBALG, Carlos. Lugar de negro. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1982.

hooks, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013

PINTO, Regina Pahim. A Educação do Negro: Uma Revisão da Bibliografia. Cadernos de Pesquisa Carlos Chagas. São Paulo. n°62, agosto, 1987

RATTS, Alex; RIOS, Flávia. Lélia Gonzalez. São Paulo: Selo Negro, 2010.

Published

2025-10-17

Issue

Section

Trajetórias Acadêmicas, exclusão e presença de mulheres negras na universidade

How to Cite

“Place” of women: indetity, education and public policy. (2025). Caderno Espaço Feminino, 38(1), 76-88. https://doi.org/10.14393/CEF-v38n1-2025-7