Retelling classics from a gender studies perspective

Authors

  • Fabiana de Oliveira Gomes UFRGS
  • Diego Carlos Pereira UFF

DOI:

https://doi.org/10.14393/CEF-v35n2-2022-15

Abstract

This paper aims to investigate the potential ruptures of gender scripts in the children's books from 'The Princesses’ Revolution' collection. From the analysis carried out, it is possible to perceive that the books question the current gender standards in the original versions of fairy tales and, therefore, provoke ruptures in the hegemonic normativity.

KEYWORDS: Fairy tales. Children’s Literature. Cultural Studies. Gender Studies.

Author Biographies

  • Fabiana de Oliveira Gomes, UFRGS

    Mestranda em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEDU) da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Licencianda em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. E-mail: fabiana.gomes@ufrgs.br

  • Diego Carlos Pereira, UFF

    Doutor em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Mestre em Educação pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM). Professor da área de Educação e Geografia do Departamento de Sociedade, Educação e Conhecimento da Faculdade de Educação e do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGED) da Universidade Federal Fluminense (UFF). E-mail: diegocarlos@id.uff.br

Published

2023-03-20

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Retelling classics from a gender studies perspective. (2023). Caderno Espaço Feminino, 35(2), 228-252. https://doi.org/10.14393/CEF-v35n2-2022-15