Roll a d20 Dice, Pedro Bala!

Literary Creation Using Role Playing Games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-13

Keywords:

Literature, Teaching, Role-Playing Games, Jorge Amado, Captains of the Sands

Abstract

This article presents a pedagogical script for the use of tabletop role-playing games (RPGs) in literature classes. The process of character creation is essential to this type of game, as the adventurer will react to a range of challenges. This means that RPGs allow us to think as another person (in this case, the created character), thus exercising skills such as creativity and empathy. Our proposal consists of the adaptation of Jorge Amado’s Capitães da Areia (Captains of the Sands) to a tabletop RPG as an example, with students asked to analyze what types of characters and situations would make sense in the context of the novel. Therefore, the students respond to the text that they have read, undergoing a process of retextualization and assuming the protagonist role of authors. The theoretical background includes the Brazilian Curriculum Framework and former studies on RPGs and teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosana Ruas Machado Gomes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

ROSANA RUAS MACHADO GOMES é licenciada em Letras - Português/Inglês pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2016) e mestra em Literatura pela mesma instituição (2019). Atualmente é doutoranda pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) na linha de pesquisa Sociedade, (Inter)Textos Literários e Tradução nas Literaturas Estrangeiras Modernas. Além disso, atua como professora de língua inglesa na Rede Municipal de Canoas. Dentre suas publicações estão os artigos "Healing in Life is Strange: the Possibilities of Dual-Witnessing as a Player" (Darandina Revisteletrônica, 2019) e "A voz de Kambili: hibridismo cultural em Hibisco Roxo de Chimamanda Ngozi Adichie" (Sociopoética Online, 2019).

Murilo Ariel de Araujo Quevedo, Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC)

Graduado em Letras - Português e Inglês (UFRGS), Especialista em Histórias em Quadrinhos (Faculdades EST), Mestrando em Literatura (UFSC).

Gabriela Pirotti Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)

Mestranda em Estudos de Literatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Sua pesquisa
atual se centra em literatura galesa medieval, trabalhando junto ao projeto Sociedade, História e Memória nas
Literaturas de Língua Inglesa.

References

AMADO, J. Capitães da areia. São Paulo: Editora Schwarcz S.A, 2012.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 15 set. 2020.

BRAUNER, G.; CALDELA, L.; CASSARO, M.; SALADINO, R. DEI SVALDI, G.; TREVISAN, J. M. Tormenta RPG. Porto Alegre: Jambô Editora, 2013.

CRAWFORD, J. Livro do Jogador: Dungeons & Dragons. 5. ed. Renton: Wizards of the Coast, LLC. 2014. Disponível em: https://ordempendragon.files.wordpress.com/2017/04/dd-5e-livro-do-jogador-fundo-branco-biblioteca-c3a9lfica.pdf. Acesso em: 21 set. 2020.

CRITICAL ROLE. Direção: Critical Role. Websérie, Youtube. 2015-. Disponível em https://www.youtube.com/channel/UCpXBGqwsBkpvcYjsJBQ7LEQ/about. Acesso em: 21 set. 2020.

DOMSCH, S. Storyplaying: agency and narrative in video games. Berlin: Walter de Gruyter GmbH, 2013. DOI: https://doi.org/10.1515/9783110272451

FRADE, I.; VAL, M.; BREGUNCI, M. (Org). Glossário Ceale: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014.

FRICKER, P.; MASON, M. Chamado de Cthulhu: livro do guardião. 7. ed. Rio de Janeiro: New Order Editora, 2020.

HUIZINGA, J. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 2000.

KASTENSMIDT, C. A Bandeira do Elefante e da Arara. São Paulo: Devir, 2010-2014.

KASTENSMIDT, C. A Bandeira do Elefante e da Arara: livro de interpretação de papéis. São Paulo: Devir, 2017.

LOVECRAFT, H. P. O Chamado de Cthulhu e outros contos. Traduzido por G. Braga. São Paulo: Hedra, 2009.

MARTIN, G. R. R. As Crônicas de Gelo e Fogo. Traduzido por CANDEIAS, J. Rio de Janeiro, LeYa: 2010-2019.

OLIVEIRA LIMA, S.; SILVA ZAMARIAM, F. RPG e literatura na escola: leitura, afeto e negociações de sentido. Revista Graphos, v. 22, n. 2, p. 301-321, 15 out. 2020. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2020v22n2.52178

PRIETTO, T. G. Jogos de RPG de mesa, Literatura e ensino: possíveis correlações. In: MACHADO, J.; LEDUR, R.; SILVA, G. (org). Saberes em diálogos: educação básica, universidade e pesquisa. Canoas: Editora Unilasalle, 2018. Disponível em https://www.canoas.rs.gov.br/wp-content/uploads/2019/11/Ebook-Saberes-em-dialogo-2017.pdf. Acesso em: 21 set. 2020.

SCHWALB, R. J. Guerra dos Tronos RPG. Traduzido por CALDELA, L. Porto Alegre: Jambô, 2013.

STRANGER THINGS. 1ª temporada. Direção: Matt Duffer, Ross Duffer, Shawn Levy. NETFLIX, 2016.

VAL, M. Produção escrita: trabalhando com gêneros textuais. Belo Horizonte: CEALE/FAE/UFMG, 2007.

VALÉRIO, A. Ensino e imaginação: o uso do RPG como ferramenta didática no ensino de História. Anais da I Jornada de Didática – O Ensino como Foco / I Fórum de Professores de Didática do Estado do Paraná. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/jornadadidatica/pages/arquivos/ENSINO%20E%20IMAGINACAO%20O%20USO%20DO%20RPG.pdf. Acesso em: 21 set. 2020.

Published

2021-06-30

How to Cite

RUAS MACHADO GOMES, R.; QUEVEDO, M. A. de A.; PEREIRA, G. P. Roll a d20 Dice, Pedro Bala! : Literary Creation Using Role Playing Games. Letras & Letras, Uberlândia, v. 37, n. 1, p. 218–236, 2021. DOI: 10.14393/LL63-v37n1-2021-13. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/letraseletras/article/view/57565. Acesso em: 6 oct. 2024.