Reading Poe’s transmedia suspense:
Functional narratology applied to multimodal literacy
DOI:
https://doi.org/10.14393/LL63-v37n1-2021-07Keywords:
Functional narratology, Narrative suspense, Edgar Allan Poe, Alfred Hitchcock, IntermedialityAbstract
In this article we present some considerations as to the applicability of the principles of functional narratology to the study of narratives in different media. First, we introduce a brief account of the origins and founding concepts of this approach in literary studies. Next, we apply its principles to an examination of the resources employed in the creation of suspense in the works of Edgar Allan Poe and Alfred Hitchcock, stressing how the analysis of narrative structures qualifies critical interpretive reading. As a result, we reinforce the potential of the functional narratological framework to support both literature teaching and practices in intermedial and multimodal literacy.
Downloads
References
CHANTAGEM e confissão. Direção: Alfred Hitchcock. Produção: John Maxwell. Roteiro: Charles Bennett, Alfred Hitchcock, Benn Levy, Michael Powell. UK: British International Pictures, 1929. 1 DVD (84 min), son., preto e branco. Título original: Blackmail.
ELLIOT, Kamilla. Literary cinema and the form/content debate. In: ELLIOT, Kamilla. Rethinking the Novel/Film Debate. New York: Cambridge University Press, 2003. p. 133-183.
FESTIM diabólico. Direção: Alfred Hitchcock. Produção: Alfred Hitchcock, Sidney Bernstein. Roteiro: Hume Cronyn, Arthur Laurents. Burbank: Warner Bros. Pictures, Transatlantic Pictures, 1948. 1 DVD (81 min), son., color. Título original: Rope.
INDRUSIAK, Elaine. A filosofia do suspense: diálogos estruturais entre Edgar Allan Poe e Alfred Hitchcock. Organon, n. 61, v. 31, p. 133-151, jul.-dez. 2016. DOI: https://doi.org/10.22456/2238-8915.64490
INDRUSIAK, Elaine. Narrative Suspense in Edgar Allan Poe and Alfred Hitchcock. English Literature, v. 5, n. 1, p.39-58, dez. 2018. DOI: https://doi.org/10.30687/EL/2420-823X/2018/05/003.
INTERLÚDIO. Direção: Alfred Hitchcock. Produção: Barbara Keon, Alfred Hitchcock. Roteiro: Ben Hetch. RKO Radio Pictures; Vanguard Films, 1946. The Criterion Colection. 1 DVD (101 min), son., preto e branco. Título original: Notorious.
INTRIGA internacional. Direção: Alfred Hitchcock. Produção: Herbert Coleman, Alfred Hitchcock. Roteiro: Ernest Lehman. Bakersfield: Loew's Incorporated, Metro-Goldwyn-Mayer, 1959. 1 DVD (131 min), son., color. Título original: North by northwest.
JANELA indiscreta. Direção: Alfred Hitchcock. Produção: Alfred Hitchcock, James Katz. Roteiro: John Michael Hayes. Los Angeles: Paramount Pictures, 1954. 1 DVD (114 min), son., color. Título original: Rear Window.
KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images. The grammar of visual design. Londres: Routledge, 1996.
MEISTER, Jan Christoph. Narratology. In: HÜHN, Peter et al. (Ed.). The living handbook of narratology. Hamburg: Hamburg University, 2011. Disponível em: http://www.lhn.uni-hamburg.de/article/narratology. Acesso em 20 jan. 2020.
OLIVEIRA, Amanda Leonardi de; INDRUSIAK, Elaine. The Uncanny Imp: an analysis of Freud’s uncanny in Edgar Allan Poe’s ‘The Imp of the Perverse’ and ‘William Wilson’. Abusões, n. 10, ano 5, p. 40-63, 2019. DOI: https://doi.org/10.12957/abusoes.2019.41969.
OLSON, Greta. Reconsidering unreliability: fallible and untrustworthy narrators. Narrative, v. 11, n. 1, p. 93-109, 2003. Disponível em: https://muse.jhu.edu/article/37838. Acesso em: 20 jan. 2020. DOI: https://doi.org/10.1353/nar.2003.0001
OS PÁSSAROS. Direção e produção: Alfred Hitchcock. Roteiro: Evan Hunter. USA: Universal Pictures, 1963. 1 DVD (120 min), son., color. Título original: The Birds.
PIGLIA, Ricardo. Teses sobre o conto. In: PIGLIA, Ricardo. Formas Breves. São Paulo: Companhia das Letras, 2004. p. 87-94.
POE, Edgar Allan. O Gato Preto. In: POE, Edgar Alla. Edgar Allan Poe: medo clássico; coleção inédita de contos do autor. v. 1. Trad. Marcia Heloisa. Rio de Janeiro: Darkside, 2017. p. 85-95.
POE, Edgar Allan. Segunda Resenha de Edgar Allan Poe sobre ‘Twice-told tales’, de Nathanael Hawthorne. Bestiario: Revista de Contos, Porto Alegre, ano 1, n. 6, ago. 2004. Disponível em: http://www.bestiario.com.br/6_arquivos/resenhas%20poe.html. Acesso em: 20 jan. 2020.
POE, Edgar Allan. The Philosophy of Composition. In: THOMPSON, G. R. (Ed.). The selected writings of Edgar Allan Poe: authoritative texts, background and contexts, criticism. New York: W.W. Norton & Co, 2004. p. 675-684.
PSICOSE. Direção e produção: Alfred Hitchcock. Roteiro: Joseph Stefano. Los Angeles: Shamley Productions, 1960. 1 DVD (109 min), son., preto e branco. Título original: Psycho.
STERNBERG, Meir. Expositional modes and temporal ordering in fiction. Baltimore: John Hopkins University Press, 1978.
STERNBERG, Meir. Telling in time (I): chronology and narrative theory. Poetics Today, v. 11, n. 4, p. 901-947, 1990. DOI: https://doi.org/10.2307/1773082
STERNBERG, Meir. Telling in time (II): chronology, teleology, narrativity. Poetics Today, v. 13, n. 3, p. 463-541, 1992. DOI: https://doi. org/10.2307/1772872.
STERNBERG, Meir. Telling in Time (III): chronology, estrangement, and stories of literary history. Poetics Today, v. 27, n. 1, p. 125-235, 2006. DOI: https://doi.org/10.1215/03335372-27-1-125.
STERNBERG, Meir; YACOBI, Tamar. (Un)Reliability in narrative discourse: a comprehensive overview. Poetics Today, v. 36, n. 4, p. 327-498, dez. 2015. DOI: https://doi.org/10.1215/03335372-3455114.
TODOROV, Tzvetan. A gramática do Decameron. São Paulo: Perspectiva, 1982.
TODOROV, Tzvetan. Poétique. In: DUCROT, Oswald et al. Qu'est-ce que le structuralisme? Paris: Edition Du Seuil, 1968, p. 97-166.
TRUFFAUT, François. Hitchcock/Truffaut: entrevistas. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain author's rights but grant the journal the right of firsth publication. The works are licensed under Creative Commons Attribution License, which allows sharing provided that the authors and this journal are properly ackonwledged.