The Challenge of Primary School Teachers for Teaching Mathematics According to the NCCB

Main Article Content

Karine Pertile
Jutta Cornelia Reuwsaat Justo

Abstract

This article objective to contribute to the discussion on the National Common Curricular Base (NCCB). In addition to critically discussing the document, based on critical analyzes already carried out, it presents the view of pedagogical supervisors about the challenge to be faced by teachers in the primary school to teach Mathematics according of NCCB. The study, characterized as action research, was realized by a discussion group with pedagogical supervisors from the primary school in a city in the interior of Rio Grande do Sul. The analysis of the data took place through the Discursive Textual Analysis. The supervisors understand that teachers in the primary school need to have knowledge of content, didactic knowledge of the content and knowledge of the curriculum to teach Mathematics, but claim that they do not have it, it can have repercussions on the learning process.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Pertile, K. ., & Justo, J. C. R. . (2020). The Challenge of Primary School Teachers for Teaching Mathematics According to the NCCB. Ensino Em Re-Vista, 27(2), 612–636. https://doi.org/10.14393/ER-v27n2a2020-10
Section
Dossier: Curriculum in Mathematics Education I

References

ABRAHÃO, A. M. C.; SILVA, S. A. F. DA. Pesquisas sobre a formação inicial do professor que ensina Matemática no princípio da escolarização. Zetetike, v. 25, n. 1, p. 94-116, 30 abr. 2017. Disponível em: < https://www.periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647742 >. Acesso em 08 out. 2019.

AGUIAR, M. A. S. Relato da Resistência à Instituição da BNCC pelo Conselho Nacional de Educação Mediante Pedido de Vista e Declarações de Votos. In: AGUIAR, M. A. S.; DOURADO, L. F. (Org). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

ALARCÃO, I. Do Olhar Supervisivo ao Olhar sobre a Supervisão. In: RANGEL, M. (Org.). Supervisão Pedagógica: Princípios e Práticas. Campinas, SP: Papirus, 2001.

ALARCÃO, I. Ser Professor Reflexivo. In: ALARCÃO, I. (Org.) Formação Reflexiva de Professores: Estratégias de Supervisão. Porto: Porto Editora, 1996.

ALMEIDA, M. B.; LIMA, M. G.. Formação inicial de professores e o curso de Pedagogia: reflexões sobre a formação Matemática. Ciênc. educ. (Bauru), Bauru , v. 18, n. 2, p. 451-468, 2012. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132012000200014&lng=en&nrm=iso >. Acesso em 21 ago. 2019.

BALL, D. L.; THAMES, M. H.; PHELPS, G. Content knowledge for teaching: what makes it special? Journal of Teacher Education, Michigan, v. 59, n. 5, p. 389-407, November/December, 2008.

BALL, D.; BASS, H. Toward a practice-based theory of mathematical knowledge for teaching. In: DAVIS, B.; SIMMT, E. (Eds.). Proceedings of the 2002 Annual Meeting of the Canadian Mathematics education Study Group. Edmonton, AB: CMESG/GCEDM, 2003.

BENTO GONÇALVES. Concurso Público - Edital de Abertura nº 04/2018. 2018. Disponível em: < http://www.bentogoncalves.rs.gov.br/downloads/Concurso/Concurso004-2018/Concurso-04-2018-Edital.pdf >. Acesso em 07 out. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC/CNE, 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. BNCC em Planilha. Brasília, DF: MEC, [2018a]. Disponível em: < http://download.basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em 02 ago. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. Conselho Nacional da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB/DICEI, 2013.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Brasília, DF: MEC/SEF, 1998.

CUNHA, D. R. A Matemática na formação de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental: relações entre a formação inicial e a prática pedagógica. 2010. Dissertação. (Mestrado em Educação em Ciências e Matemática). Porto Alegre: PUCRS, 2010.

CURI, E. Formação de professores polivalentes: uma análise de conhecimentos para ensinar Matemática e de crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos. Tese. (Doutorado em Educação Matemática). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. São Paulo: PUCSP, 2004.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GODINO, J. Categorías de Análisis de los conocimientos del Profesor de Matemáticas. Unión: revista iberoamericana de educación matemática, n. 20, p. 13-31. Dez. 2009. Disponível em: < https://www.researchgate.net/publication/40910173_Categorias_de_Analisis_de_los_conocimientos_del_Profesor_de_Matematicas>. Acesso em 02 out. 2019.

HILL, H. C.; ROWAN, B.; BALL, D. L. Effects of teachers' mathematics knowledge for teaching on student achievement. American Education Research Journal, Boston, v. 42, n. 2, Outubro, 2005.

IMBERNÓN, F. M. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2010.

LOPES, A. C. Apostando na Produção Contextual no Currículo. In: AGUIAR, M. A. S.; DOURADO, L. F. (Org). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise Textual Discursiva. Ijuí, RS: Unijuí, 2007.

OLIVEIRA, G. M. A Matemática na Formação Inicial de Professores dos Anos Iniciais: Uma Análise de Teses e Dissertações Defendidas entre 2005 e 2010 no Brasil. Dissertação (Mestrado). Universidade Federal do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: UFRJ, 2012.

OLIVEIRA, I. B. Políticas Curriculares no Contexto do Golpe de 2016: Debates Atuais, Embates e Resistências. In: AGUIAR, M. A. S.; DOURADO, L. F. (Org). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. [Livro Eletrônico]. Recife: ANPAE, 2018.

ORNELAS, J. F.; SILVA, L. C. O Ensino Fundamental a BNCC: Proposta de um Currículo na Contramão do Conhecimento. Rev. Espaço do Currículo (online), João Pessoa, v.12, n.2, p. 309-325, maio/ago. 2019. Disponível em: < https://periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/rec/article/view/ufpb.1983-1579.2019v12n2.43516/22624 >. Acesso em 01 out. 2019.

PASSOS, C. L. B.; NACARATO, A. M. Trajetória e perspectivas para o ensino de matemática nos anos iniciais. Estud. av. São Paulo, v. 32, n.94, p.119-135, dezembro de 2018. Disponível em < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000300119&lng=en&nrm=iso >. Acesso em 23 set. 2019.

PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 2. ed. São Paulo: Cortez, 1995.

PIMENTA, S. G. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, set./dez. 2005.

PONTE, J. P.; OLIVEIRA, H. Remar contra a maré: a construção do conhecimento e da identidade profissional na formação inicial. Revista da Educação, Lisboa, v.11, n.2, p.145-163, 2002.

ROLKOUSKI, E. Dos Direitos de Aprendizagem e do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa à Base Nacional Comum Curricular: o caso da alfabetização matemática. Horizontes, v. 36, n. 1, p. 119-131, jan./abr. 2018. Disponível em: < https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/viewFile/628/280>. Acesso em 01 out. 2019.

SCHÖN, D. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.

SERRAZINA, M. L. M. Conhecimento matemático para ensinar: papel da planificação e da reflexão na formação de professores. Revista Eletrônica de Educação. São Carlos, SP: UFSCar, v. 6, no. 1, p. 266-283, mai. 2012. Disponível em: < http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/355/162 >. Acesso em 08 out. 2019.

SHULMAN, L. Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec. Nova série, [S.l.], v. 4, n. 2, dez. 2014. Disponível em: < http://cadernos.cenpec.org.br/cadernos/index.php/cadernos/article/view/293 >. Acesso em 24 jul. 2019.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2014.

VERGARA, Sylvia C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 3.ed. Rio de Janeiro: Atlas, 2000.

ZEICHNER, K. Formação de professores reflexivos para a educação centrada nos alunos: possibilidades e limites. In: BARBOSA, R. L. L. (Org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Unesp, 2003.

ZEICHNER, K. Novos caminhos para a prática: uma perspectiva para os anos 90. In: NÓVOA, A. (Org.). Os professores e sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1997.