Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process

Main Article Content

Francely Aparecida dos Santos

Abstract

This article aims to present the report of the experience with academics of the 5th period of the Pedagogy course in which children's literature and Mathematics were articulated. This content is part of the Mathematics in the Initial Series of Basic Education and was developed by analyzing 23 (twenty three) different books divided into 6 (six) working groups. This activity helped broaden the reflective process related to teaching and learning mathematical content in classes in the early years of elementary school. As a result, we can reinforce, by the evaluation of the students, the importance of this type of work where the Children's Literature can be part of the Mathematics classes in the Pedagogy course, as a process of formation to work in the teaching profession. Therefore, we conclude by reaffirming the need to make the relationship between Mathematics and children's literature more flexible, as a pedagogical strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Santos, F. A. dos . (2020). Child literature as a pedagogical strategy in the mathematic literacy process. Ensino Em Re-Vista, 27(2), 546–571. https://doi.org/10.14393/ER-v27n2a2020-7
Section
Dossier: Curriculum in Mathematics Education I

References

ABRAMOVICH, Fanny. Literatura Infantil: gostosuras e bobices. 5.ed. São Paulo: Scipione,1995.

ARNOLD, D. S. Matemáticas presentes em livros de leitura: Possibilidades para a Educação Infantil. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Matemática) – Instituto de Matemática, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral – DICEI. Coordenação Geral do Ensino Fundamental – COEF. Elementos conceituais e metodológicos para definição dos direitos de aprendizagem e desenvolvimento do Ciclo Básico de Alfabetização (1°, 2° e 3° anos) do Ensino Fundamental. Brasília, DF: MEC, 2012.

BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Organização do trabalho Pedagógico. Brasília: MEC, SEB, 2014.

CAMPOS, R. S. P.; MONTOITO, R. O texto alternativo ao livro didático como proposta interdisciplinar do ensino de Ciências e Matemática. In: PIROLA, N. A. (org.). Ensino de Ciências e Matemática: temas de investigação. São Paulo: Cultura acadêmica, 2010.

CANDIDO, P. et al. Matemática e Literatura Infantil. 4ª ed. Belo Horizonte: Editora Lê, 1999.

CARMO, Eliane Pereira do; SANTOS, Francely Aparecida dos. As dificuldades no processo ensino-aprendizagem da Matemática: o que pensam as professoras? Educação, Escola e Sociedade, Monets Claros, v.8, jan./dez.2015.

COELHO, N. Literatura: arte, conhecimento e vida. São Paulo: Petrópolis, 2000. 159p.

COSTA, André Pereira da; LACERDA, Geraldo Herbetet. O uso da informática no ensino de Matemática: um estudo com professores do Ensino Fundamental. Educação, Escola e Sociedade, Montes Claros, v. 9, n. 9, jan./dez. 2016.

DALCIN, A. Um olhar sobre o paradidático de Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Campinas, Campinas, 2002.

FARIAS, C. A. Alfabetos da alma: histórias da tradição na escola. Porto Alegre: Sulina, 2006.

LUVISON, C. C.; GRANDO, R. C. Gêneros textuais e a Matemática: uma articulação possível no contexto da sala de aula. In: Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v.20, n2, p.154-185, jul./dez.2012.

MENDONÇA, Márcia. Diversidade Textual: propostas para a sala de aula. Recife: MEC/CEEL, 2008.

MONTES CLAROS. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia. Universidade Estadual de Montes Claros, 2013.

NACARATO, A. et al. Organização do trabalho pedagógico para a alfabetização matemática. In: BRASIL, Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Organização do trabalho Pedagógico. Brasília: MEC, SEB, 2014.

PASSOS, C. L. B; OLIVEIRA, R. M. M. A. Matemática nas Séries Iniciais: histórias infantis na formação de professores. In: Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino. Curitiba: ENDIPE, 2004, p. 1-12.

PASSOS, C. L. B.; OLIVEIRA, R. M. M. A. Elaborando histórias infantis com conteúdo matemático: uma contribuição para a formação de professores. In: MENDES, J. R.; GRANDO, R. C. (Org.). Múltiplos olhares: Matemática e produção de conhecimento. São Paulo: Musa, 2007. p. 119-135.

PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e Docência. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2012.

SILVA, A. C. Matemática e Literatura Infantil: um estudo sobre a formação do conceito de multiplicação. 2003. 189 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – CCHLA, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2003.

SANTOS, Francely Aparecida dos; RIBEIRO, Rose Mary. O caderno de uma aluna de 1950 e as práticas avaliativas de Matemática. Educação, Escola & Sociedade, Montes Claros, v. 9, jan./dez. 2016.

SMOLE, Kátia Cristina Stocoo. Matemática e Literatura Infantil. 3.ed. Belo Horizonte: Lê, 1998.

SMOLE, Kátia Cristina Stocoo. Textos em Matemática: por que não? In: SMOLE, Kátia Cristina Stocoo; DINIZ, Maria Ignês (orgs.) Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender Matemática. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001.

SMOLE, Kátia C. Stocco.; DINIZ, Maria Ignês (orgs.). Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender. 1ª edição. Porto Alegre: Artmed, 2001.

VIANNA, Carlos Roberto; ROLKOUSKI, Emerson. A criança e a Matemática escolar. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. Caderno de Apresentação. Brasília: MEC/SEB, 2014.

WELCHMAN-TISCHER, R. How to use children’s literature to teach mathematics. Reston: NCTM, 1992.

WASCHOWICZ, L. A. Pedagogia Mediadora. Petrópolis: Vozes, 2009.