Curriculum Development and the Sociocultural Dimension in a Discipline about Function in Rural Education Undergraduate Course
Main Article Content
Abstract
This article aims to discuss and understand the curricular development of a function discipline, in which socio-cultural aspects related to the peasant population were mobilized and problematized. For that, we take as reference, studies related to Curriculum Development and Culturally Relevant Teaching. The research, of a qualitative nature, was carried out in a function discipline in a Field Education Degree course of a federal university, utilizing reports and transcripts of graduates' speeches. As a result, we saw great formative potential by organizing early-stage teaching for math teachers in rural schools coupled with Culturally Relevant Teaching, allowing undergraduates to become aware of the necessity of financial control of their family farm production. And, through this control, rethink the order of discipline in the Alternation Regime.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ARROYO, M. G. Políticas de formação de educadores (as) do campo. Cad. CEDES, Campinas, v.27, n.72, p.157-176, 2007. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ccedes/v27n72/a04v2772.pdf >. Acesso em: 02 fev. 2016.
BARBOSA, L. N. S. C. Entendimentos a respeito da matemática na educação do campo: questões sobre currículo. 2014. 234 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Rio Claro, 2014.
BOGDAN, R.C.; BIKLEN, S.K; Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora, 1994.
CALDART, R. S. Educação do Campo: notas para uma análise de percurso. Trab. Educ. Saúde, Rio de Janeiro, v.7, n.1, p.35-64, 2009.
CHICA, C. Por que formular problemas? In: SMOLE, K. S, DINIZ, M. I. Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001, p.151-173.
FERNANDES, F. L. P. Práticas de letramento de professores de matemática em formação na licenciatura em educação do campo. 2019. 230 p. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2019.
FERNANDES, F. L. P.; FERNANDES, L. F. B. A formulação de problemas matemáticos em um espaço de formação continuada de professores dos anos iniciais. #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia, Canoas, v.6, n. 1, p.1-13, 2017. Disponível em: < http://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/2128/1554 > Acesso em: 01 ago.2017.
FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em Educação Matemática: percursos teóricos e metodológicos. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2007.
FIORENTINI, D.; OLIVEIRA, A. T. C. C. O lugar das matemáticas na Licenciatura em Matemática: que matemáticas e que práticas formativas?. Bolema, Rio Claro, v. 27, n. 47, p. 917-938, 2013. Disponível em: < http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2013000400011&lng=en&nrm=iso >. Acesso em: 01 mar.2017.
JANUÁRIO, G.; LIMA, K.; TRALDI JUNIOR, A. Desenvolvimento curricular e prática pedagógica em educação matemática. Revista Iluminart, n. 12, p. 44-56, 2014. Disponível em: < http://revistailuminart.ti.srt.ifsp.edu.br/index.php/iluminart/article/view/208/247> Acesso em: 01 set.2019.
LADSON-BILLINGS, G. Os guardiões de sonhos: o ensino bem-sucedido de crianças afro-americanas. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
LIMA, A. S.; LIMA, I. M. S. Formação de Professores de Matemática na Licenciatua em Educação do Campo: um olhar sobre as pesquisas. Rematec, n. 25, 54-69, 2017. Disponível em: < http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/view/99/76 >. Acesso em: 01 mar.2019.
MEC. Edital 02/2012 SESU/SETEC/SECADI/MEC. Chamada Pública para seleção de Instituições Federais de Educação Superior–IFES e de Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia-IFET, para criação de cursos de Licenciatura em Educação do Campo, na modalidade presencial. 2012. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=13300-edital-02-2012-sesu-setec-secadi-31-agosto-2012-pdf&category_slug=junho-2013-pdf&Itemid=30192 > Acesso em: 12 ago.2015.
MELLO, G. N. Formação inicial de professores para a educação básica: uma (re)visão radical. Revista Iberoamericana de Educación, n.25, p. 147-174, 2001.
MOREIRA, P. C. DAVID, M. M. S. A formação matemática docente: licenciatura e prática docente escolar. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
MUNARIM, A. Movimento nacional de educação do campo: uma trajetória em construção. In: Reunião Anual da ANPEd, 31, 2008, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPEd, 2008, p. 1-17.
PACHECO, J. A. Escritos Curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.
ROSA, M.; OREY, D. C. Conectando a Etnomatemática e a Pedagogia Culturamente Relevante na Educação Matemática para a Promoção da Justiça Social. Rematec, n. 25, p. 6-23. 2018. Disponível em: < http://www.rematec.net.br/index.php/rematec/article/download/143/125 >. Acesso em: 01. Ago.2019.
SACHS, L.; ELIAS, H. R. A Formação Matemática nos Cursos de Licenciatura em Educação do Campo. Bolema, Rio Claro, v.30, n. 55, p. 439-454, 2016. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/bolema/v30n55/1980-4415-bolema-30-55-0439.pdf > Acesso em: 22 nov.2019.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Tradução: Ernani F. da Fonseca Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2000.
TICHÁ, M.; HOSPESOVÁ, A. Developing teacher’s subject didactic competence through problem posing. Educational Studies in Mathematics, v. 83, n.1, p. 133-143, 2013.