The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC

Main Article Content

Greice Scremin
Flávia Pereira Righi

Abstract

This paper presents and discuss the results of a research performed on the context of PPGECIMAT (Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática) of Universidade Franciscana. The objective of this work was to make a historical analysis of the guidance about the teaching of algebra on the final years of basic education. This was a qualitative research, based on the review of documents like PCN (Parâmetros Curriculares Nacionais) and BNCC (Base Nacional Comum Curricular), under the areas covering Math and Algebra to the final years of basic education. The analysis focused on the identification the changes made on the documents related to the teaching of algebra. It's been noted that Algebra was attached to Arithmetic subject, and in the technical aspect of the operations. However, on BNCC, the subject won importance, taking the commitment to build algebric thought and helping the development of computational thinking with math argumentation.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Scremin, G. ., & Righi, F. P. . (2020). The Teaching of Algebra in basic education: a historical review from PCN to BNCC . Ensino Em Re-Vista, 27(2), 409–433. https://doi.org/10.14393/ER-v27n2a2020-1
Section
Dossier: Curriculum in Mathematics Education I

References

AGUIAR, M. O percurso da didatização do pensamento algébrico no Ensino Fundamental: uma análise a partir da Transposição Didática e da Teoria Antropológica do Didático. 2014. 312 f. Tese (Doutorado em Ensino de Ciências e Matemática) -Universidade de São Paulo - Faculdade de Educação, São Paulo.

ARAUJO, E. A. Ensino de álgebra e formação de professores. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v.10, n.2, p.331-346, 2008.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOCK, A. M. B.; FURTADO, O.; TEIXEIRA, M. L.T. Psicologias: uma introdução ao estudo de Psicologia. São Paulo: Saraiva, 1993.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, 23 de dezembro de 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 23 jul 2019.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática / Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/SEF, 1997. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 07 jun 2019.

BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 26 de junho de 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm . Acesso em: 10 jul 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Versão Final. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf-2&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 07 jun 2019.

CASTRO, M. R. Educação algébrica e resolução de problemas. Boletim: Salto para o futuro/TV Escola, maio de 2003. Disponível em: www.tvebrasil.com.br/salto. Acesso em: 02 out 2019.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008. Disponível em: https://formacademicospe.wordpress.com/2017/03/27/6-livros-de-metodologia-para-download/. Acesso em: 12 jul 2019.

GODOY, A. S. Introdução à pesquisa qualitativa e suas possibilidades. Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v.35, n.2, p.57-63, 1995.

LINS, R. C.; GIMENEZ, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 2001.

MIGUEL, A.; FIORENTINI, D.; MIORIM, Â. Álgebra ou Geometria: para onde Pende o Pêndulo? Pró-Posições, Campinas, v. 3, n. 1, p.39-54, 1992.

PIAGET. J. A Epistemologia Genética. Trad. Nathanael C. Caixeira. Petrópolis: Vozes, 1971.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. de. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo: Feevale, 2013.

TRAJANO, A. Álgebra Elementar. 22 ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1947.

USISKIN, Z. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilizações das variáveis. In: COXFORD, A. F.; SHULTE, A. P. As ideias da álgebra. Trad. Hygino H. Domingues. São Paulo, SP: Atual, 2003. p.9-22.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda., 1998.