Know the trajectories of black high school students to transform life stories
Main Article Content
Abstract
This article is the result of a research that was part of the Nucleus of African, Afro-Brazilian and Diaspora (UBUNTU/NUPEAAs) project of the Minas Gerais State Department of Education (SEE-MG) thirteen student researchers participated in a public school located in Poços de Caldas, Minas Gerais. The proposed problem was to understand how young black students deal with the process of ethnic-racial identity construction. 950 questionnaires were applied in order to map the student profile. Semi-structured interviews were conducted through 04 focus groups. The results show that the ethnic-racial identity constitution of young black people is in the midst of living a trajectory marked by racism, prejudice and racial discrimination. This worrying finding implies the need to invest in educational practices aimed at promoting ethnic and racial equality.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
AZANHA, José M.. Cultura escolar brasileira: um programa de pesquisas. São Paulo: Revista USP, n. 8, p. 65-69, 28 fev. 1991. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/52136. Acesso em: 08 mar. 2019.
BICUDO, Virgínia L. Atitudes raciais de pretos e mulatos em São Paulo. Edição organizada por MAIO, Marcos. São Paulo: Editora Sociologia e Política, 2010.
BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, 23 dez. 1996. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/l9394.htm. Acesso em: 27 ago. 2015.
BRASIL. Lei nº. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial da União, 1º jan. 2003. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm. Acesso em: 13 jun. 2016.
BRASIL. Lei nº. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, 25 março. 2008. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 25 jun. 2015.
BRASIL. Ministério da Educação Conselho Nacional de Educação. Diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Brasília: Ministério da Educação, 2004. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/informacao-da-publicacao/-/asset_publisher/6JYIsGMAMkW1/document/id/488171. Acesso em: 20 nov. 2017.
BRASIL. Plano de implantação das diretrizes curriculares nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de História e Cultura Afro-brasileira e Africana. Brasília: Ministério da Educação & Secretaria Especial de Políticas de Promoção da Igualdade Racial, 2009. Disponível em: portal.mec.gov.br/docman/fevereiro-2012-pdf/10098-diretrizes-curriculares. Acesso em: 13 set. 2017.
CARREIRA, Denise; SOUZA, Ana Lúcia Silva. Indicadores da qualidade na educação: relações raciais na escola. São Paulo: Ação Educativa, 2013.
CARVALHO, Isabela Bastos de; CASTRO, Alexandre de Carvalho. Currículo, Racismo e o ensino de Língua Portuguesa: as relações étnico-raciais na educação e na sociedade. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 138, p. 133-151, jan., 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000100133&lng=en&nrm=iso. Acessado em: 05 jun. 2019.
CUNHA, Andréia M. et al. Articulação entre iniciação científica e promoção da igualdade racial no ensino médio: uma estratégia para políticas públicas educacionais. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), [S.l.], v. 10, p. 230-242, jan. 2018. Disponível em: http://www.abpnrevista.org.br/revista. Acesso em: 15 set. 2018.
DAYRELL, Juarez. O jovem como sujeito social. In: SPÓSITO, M; CARRANO, P.; FÁVERO, O; NOVAES, R. (Orgs.). Juventude e Contemporaneidade. Brasília: UNESCO/MEC/ANPEd, 2007. p 155-178. Disponível em: portal.mec.gov.br/docman/documentos-pdf/648-vol16juvcont-elet-pdf. Acessado em: 05 fev. 2017.
FORQUIN, Jean-Claude. Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria & Educação, Porto Alegre, Pannonica, v. 1, n. 5, p. 28-49, 1992. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/mod/resource/view.php?id=938687. Acesso em: 29 jun. 2018.
GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro, 2012.
GOMES, Nilma Lino. Educação, identidade negra e formação de professores/as: um olhar sobre o corpo negro e o cabelo crespo. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.1, p. 167-182, jan./jun. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022003000100012&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 29 jun. 2018.
______. Educação, raça e gênero: relações imersas na alteridade. Cadernos Pagu: raça e gênero, Campinas: Unicamp, v. 6-7, p. 67-82, 1996. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1862. Acesso em: 13 mar. 2018.
GONCALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Movimento negro e educação. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro, n. 15, p. 134-158, Dec. 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782000000300009&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 jan. 2015.
GUIMARÃES, Antônio S.. Como trabalhar com "raça" em sociologia. Educação e Pesquisa, São Paulo, v.29, n.1, p. 93-107, jan./jun. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022003000100008&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 27 mar. 2017.
IBGE. Pesquisa Anual por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD-Contínua) 2018. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/24857-pnad-continua-2018-educacao-avanca-no-pais-mas-desigualdades-raciais-e-por-regiao-persistem. Acessado em: 09 jul. 2019.
LABURTHE-TOLRA, Philippe; WARNIER, Jean-Pierre. Etnologia-Antropologia. Trad. Anna Cavalcanti. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.
MUNANGA, Kabengele. Algumas considerações sobre “raça”, ações afirmativas e identidade negra no Brasil: fundamentos antropológicos. Revista USP, São Paulo, n.68, p. 46-57, dez.-fev., 2006. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/13482. Acessado em: 15 jul. 2017.
______. Mestiçagem como símbolo da identidade brasileira. In. SANTOS, B.; MENESES, M. (Orgs.). Epistemologias do Sul. SP: Cortez, 2010. p. 444-454.
PAIXÃO, Marcelo. A lenda da modernidade encantada: por uma crítica ao pensamento social brasileiro sobre relações raciais e projeto de Estado-Nação. Curitiba, PR: CRV, 2014.
RAMOS, Alberto Guerreiro. Introdução crítica à sociologia brasileira. Rio de Janeiro: Editora UFRJ, 1995.
SILVA, N. V.; HASENBALG, C. Tendências da desigualdade educacional no Brasil. Dados, Rio de Janeiro, vol. 43, n. 3, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0011-52582000000300001&script=sci_abstract&tlng=pt. Acessado em: 10 jun. 2015.
SILVA, Natalino Neves da. Qual é o valor do ensino médio? Experiência social e escolar de jovens negros(as) e brancos(as). Curitiba: Appris, 2019a.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. Raça Negra e Educação 30 anos depois: memórias e legados. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), v. 11, n. Ed. Especi, p. 12-31, abr. 2019b. Disponível em: http://www.abpnrevista.org.br/revista/index.php/revistaabpn1/article/view/679. Acesso em: 12 jul. 2019.
SPÓSITO, Marília Pontes. Educação e juventude. Educação em Revista, Belo Horizonte, n.29, p. 7-13, jun. 1999. Disponível em: http://educacaoemrevistaufmg.com.br/edio-anterior/educacao-em-revista-no-29-ano-1999/. Acesso em: 21 mar. 2015.