The relationship between teachers and the school library: a case study

Main Article Content

Márcia Cicci Romero
Adriana Pastorello Buim Arena

Abstract

This paper is a summary of a research conducted in 2011 in the city of Uberlândia and aimed to show how teachers related to the school library for the development of reading and writing. The specific objectives were to identify how teachers used this space; to analyze the frequency that their students took and to verify what were the rules that the school imposed to its use. The methodology chosen was the case study of the ethnographic type in the qualitative approach, also used observation and interview. As a result, although teachers were concerned about the use of the library, we concluded that there was no such interaction between the teachers and the librarian. The trips to the library functioned only as a film show and reading was seen as punishment.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Romero, M. C. ., & Arena, A. P. B. . (2019). The relationship between teachers and the school library: a case study. Ensino Em Re-Vista, 26(2), 547–571. https://doi.org/10.14393/ER-v26n2a2019-12
Section
Varies

References

ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso, LUDKE, M. Pesquisa em Educação: Abordagens Qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária LTDA, 1986.

ANDRÉ, Marli Elisa Dalmazo Afonso. Estudo de caso em pesquisa e avaliação educacional.Brasília, Liber Livro Editora Ltda, 2005.

AMATO, Mirian, apud GARCIA, Neise Aparecida Rodrigues. A biblioteca na escola.Biblioteca escolar-estrutura e funcionamento, Ipiranga, Loyola, 1989. Disponível em: <http://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr&id=6l1lKdfyvHwC&oi=fnd&pg=PA9&dq=+livo++biblioteca+escolar+e+professor&ots=FWLOTkLU6t&sig=Dq6KVcJUCIA2Dd_04O_ifXrIMFM#v=onepage&q&f=false>. Acesso em: 10 de janeiro de 2011.

BATISTA, Pollyana Da Silva. Biblioteca escolar no Brasil: um estudo sobre vários aspectos, Brasília, Julho 2009. Disponível em:< http://bdm.bce.unb.br/bitstream/10483/643/1/2009_PollyanadaSilvaBatista.pdf>. Acesso em: 17 de março de 2011.

BORGES, Márcia de Freitas Vieira. Inserção da informática no ambiente escolar:inclusão digital e laboratórios de informática numa rede municipal de ensino, 2012. Disponível em: < http://www.br-ie.org/pub/index.php/wie/article/view/972/958>. Acesso em: 28 de julho de 2013.

DANIELI, Liane Pascoali. Biblioconexões, bate-papo com os escritores e feira do livro:caminhos possíveis para o desenvolvimento do hábito de ler, 2011. Disponível em: <http://editora.unoesc.edu.br/index.php/coloquiointernacional/article/view/1263>. Acesso em 20 de julho de 2013.

FARIA Maria Isabel; PERICÃO, Maria da Graça. Novo dicionário do livro:da escrita ao multimédia. [Lisboa]: Círculo de Leitores, 1999.

FOUCAMBERT, Jean. A criança, o professor e a leitura. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

GARCIA, Neusa Aparecida R. Biblioteca escolar-estrutura e funcionamento, Ipiranga, Loyola, 1989. Disponível em: <http://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr&id=6l1lKdfyvHwC&oi=fnd&pg=PA9&dq=+livo++biblioteca+escolar+e+professor&ots=FWLOTkLU6t&sig=Dq6KVcJUCIA2Dd_04O_ifXrIMFM#v=onepage&q&f=false>. Acesso em 10 de janeiro de 2011.

GUEDES, Mariana Giubertti; FERREIRA, Neillia Barros. A importância da Biblioteca e da Biblioterapia na formação dos internos no Orfanato Lar Rita de Cássia. Brasília, 2008. Disponível em:<http://bdm.bce.unb.br/bitstream/10483/650/1/2008_NeiliaFerreira_MarianaGuedes.pdf. Acesso em: 12 de abril de 2011.

MACEDO, Neusa Dias de.Biblioteca escolar brasileira em debate, da memória profissional a um fórum virtual. (Org.). São Paulo, SENAC, 2005. Disponível em: <http://books.google.com.br/books?hl=pt-BR&lr&id=-MdUJtFYBHMC&oi=fnd&pg=PA7&dq=+livo++biblioteca+escolar+e+professor&ots=G7-3vVItQL&sig=p_eOB7YGaFOoKdzti45nvXgWGZo#v=onepage&q&f=false>. Acesso em 10 de janeiro de 2011.

NEVES, Nathalie Vieira. Como usar a biblioteca na escola: um programa de atividades para a Pré-Escola e o Ensino Fundamental, 2009. Disponível em:<http://www.ucs.br/etc/revistas/index.php/conjectura/article/viewFile/26/25>. Acesso em 27 de julho de 2013.

PINTO, Andrea Garcia da Silva. Abiblioteca escolar: O hábito da leitura e da pesquisa. Brasília, 2009. Disponível em: <http://bdm.bce.unb.br/bitstream/10483/914/1/2009_Andr%c3%a9aGarciaPinto.pdf.> Acesso em 28 de agosto de 2011.

PINTO, Patrícia de Almeida; BRAGA, Priscila Angélica de Souza. Bibliotecas Escolares e a realidade nos Centros de Ensino Médio do Governo do Distrito Federal, Brasília, 2009. Disponível em: <http://bdm.bce.unb.br/bitstream/10483/923/1/2009_PatriciaPinto_PriscilaBraga.pdf.>.

SANTOS, Ana Maria. A Biblioteca Escolar: Uma nova estrutura de enriquecimento. Disponível em:<http://bam.educarex.es/gestion_contenidos/ficheros/1269%5D16%20Ana%20Santos%20portugues.pdf>. Acesso em 22 de junho de 2011.

VIÑAO, Antonio. Espaços, usos e funções; a localização e disposição física da direção escola na escola graduada. In. BENCOSTTA, Maucus Levy (Org.). História da educação, arquitetura e espaço escolar. São Paulo: Cortez, 2005.

ZANELA, Mariluci. O professor e o"laboratório" de informática: navegando nas suas percepções. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Paraná. Curitiba, 2007. Disponível em:<http://dspace.c3sl.ufpr.br/dspace/bitstream/handle/1884/11296/Disserta%C3%A7%C3%A3o%20MARILUCI%20ZANELA.pdf?sequence=1>. Acesso em 14 de julho de 2013.