Light and Life: dialoguing with Science teachers
Main Article Content
Abstract
Teachertraining programs inscience museums may allow the museum to be closer to the schoolandteachers. Therefore, Dica Museum offered the course "Light and Life", lookingto promote reflections about the teachers practicesand createa dialogical environment. Thus, this paper lookedto understand the relationships of these teachers with the subject and with the dialogical proposal of the course. We found difficulties for the establishment of the dialogue, showingthe expectation of a transmissive approach to the content. Despite the difficulties, we noticed the enthusiasm of the teachers in relation to the course.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
BORGES, A. S. Análise da formação continuada dos professores da rede pública de ensino do estado de São Paulo. Educação continuada: reflexões, alternativas. Campinas: Papirus, p. 39-61, 2000.
BRASIL, Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ciências Naturais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencias.pdfAcesso em: 20 abril 2018.
DELIZOICOV, D.;ANGOTTI, J.A. P. Metodologia do ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 1992. 2ª. ed.
FOLLE, A e NASCIMENTO, J. V. Estudos sobre Desenvolvimento Profissional: Da Escolha à Ruptura da Carreira Docente.Revista da Educação Física/UEM, vol. 19, n. 4, p. 605-618, 2008.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa, São Paulo: Paz e Terra, 1996.
_____. Extensão ou Comunicação?Tradução Rosika Darcy de Oliveira, 15ª edição. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional de professores. In: Nóvoa, A. (Org.) Vida de Professores, 2000, Porto. 2000.
JACOBUCCI, D. F. C. Contribuições dos espaços não-formais de educação para a formação da cultura científica. EM EXTENSÃO, Uberlândia, v. 7, p. 55-66, 2008.
JACOBUCCI, D. F. C.; JACOBUCCI, G. B.; MEGID NETO, J.. Experiências de formação de professores em centros e museus de ciências no Brasil.RevistaElectrónica de Enseñanza de las Ciencias, v.8, n.1,p. 118-136,2009.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas.São Paulo: EPU, 1986.
MARANDINO, M. (org.) Educação em Museus: A Mediação em Foco. Geenf / FEUSP, 2008.
MINASGERAIS. Resolução SEE nº 666, de 07 de abril de 2005. Estabelece os Conteúdos Básicos Comuns a serem obrigatoriamente ensinados pelas unidades de ensino estadual que oferecem os anos finais do Ensino Fundamental e Ensino Médio. Diário Oficial de Minas Gerais. Belo Horizonte, MG. 08 abr. 2005. Disponível em: https://www.educacao.mg.gov.br/images/documentos/%7BA6FF8791-B1D3-4FBB-B4B5-6AFEE169185A%7D_resol0033.pdfAcesso em: 20 abril 2018.
PIETROCOLA, M. P.O; POGIBIN, R. C.;OLIVEIRA, R. C. A.; ROMERO, T. R. L. Física em Contextos: pessoal, social e histórico. V. 3. São Paulo, FTD, 2010.
POMBO, O. Epistemologia da interdisciplinaridade. Revista do Centro de Educação e Letras da Unioeste. V.10 n.1, p. 9-40, 2008.
SALES, N. L. L. Problematizando o ensino de física moderna e contemporânea na formação continuada de professores: análise das contribuições dos Três Momentos Pedagógicos para construção da autonomia docente. 2014. 217p (Doutorado) Universidade de São Paulo. Faculdade de Educação, Instituto de Física, Instituto de Química e Instituto de Biociências. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2014.
SILVA A. L. S. e SANTOS, S. M. Um Curso de Física para Professores de Ciências Naturais do Ensino Fundamental. Cadernos da Pedagogia. São Carlos, ano 10, v. 10, n. 20(10), 2017.
VALENTE, M. E., CAZELLI, S. e ALVES, F.: Museus, ciência e educação: novos desafios. História, Ciências, Saúde–Manguinhos, vol. 12 (suplemento), p. 183-203, 2005.