Images of scientists Jean-Baptiste de Lamarck e Charles Darwin: what do high school graduates know about them?
Main Article Content
Abstract
The research sought to investigate the conceptions of seventy-eight third-year high school students of public schools, aboutthe image and name of two important scientists for Biology and the implications of these related to Science, through two questionnaires, composed of two parts. Initially the first was applied, which investigated the recognition of scientists through unnamed images and a second part havingother images of scientists; however, nominated. The results showed that the use of images is still restricted in the classroom; not having been recognized in any significant way by any of the scientists, especially when the names were not mentioned. In addition, many reductionist conceptions of scientists and science have been identified.
Downloads
Article Details
The published works are the property of their authors, who may make use of them for subsequent publications, always including the original edition (original title, Ensino em Re-Vista, volume, number, pages). All articles in this journal are the sole responsibility of their authors, and no legal responsibility for their content rests with the Journal or EDUFU.
References
ALMEIDA, A.V. e ROCHAFALCÃO, T. J. A estrutura histórico-conceitual dos programas de pesquisa de Darwin e Lamarck e sua transposição para o ambiente escolar. Ciência & Educação, Bauru, v. 11, n. 1, p. 17-32, 2005.
ALMEIDA, V. e ROCHAFALCÃO, J. T. R. As teorias de Lamarck e Darwin nos livros didáticos de Biologia no Brasil. Ciência & Educação(Bauru), vol.16, núm. 3, 2010, pp. 649-665.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BIZZO, N. M. V. Ensino de evolução e história do darwinismo. 1991. 312f. Tese (Doutorado em Educação) -Universidade de São Paulo, São Paulo, 1991.
BOGDAN, R. C. e BIKLEN, S. K. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 2006. 336 pp.
BRANDO, F. da R.; ANDRADE, M. A. B. S.; MEGLHIORATTI, F. A.; CALDEIRA, M. A. Contribuições da epistemologia e da história da ecologia para a formação de professores e pesquisadores. Filosofia e História da Biologia, v. 7, n. 2, p. 181-200, 2012.
DOMINGUES, H. M.B., SÁ, M.R.., GLICK, T. (Orgs). A recepção do Darwinismo no Brasil[online]. História e saúde collection. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2003, 189 p.
DUARTE, B.et al. A importância da história da ciência na perspectiva dos alunos de ensino médio: a investigação em uma escola no portal do triângulo mineiro. Anais... In:XV Encontro Nacional de Ensino de Química, Brasília, 2010.
ENGELMANN, G. L.Percepção de cientistas e da história da ciência em livros didáticos de química.2017. 235f. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Oeste do Paraná/UNIOESTE –Campus de Cascavel, Paraná.
EL-HANI, C. N. Notas sobre o ensino de história e filosofia da ciência na educação científica de nível superior. In: SILVA, C. C. Estudo de História e Filosofia das Ciências: subsídios para aplicação no ensino. São Paulo: Livraria da Física, p. 3-21, 2006.
FRADE, D. K. G. A natureza da ciência em conteúdos de genética nos livros didáticos de biologia do ensino médio e sua influência no desenvolvimento do saber científico.2014. 48f. Monografia. Curso de Ciências Biológicas. Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.
FUTUYMA, D. J. Evolução, ciência e sociedade.São Paulo: Sociedade Brasileira de Genética, 2002.
KOSMINSKY, L. e GIORDAN, M. As visões de ciência e sobre cientista entre estudantes de ensino médio. Química Nova na Escola, nº 15, p. 11-18, maio 2002.
LAMARCK, J. P. B. A. M. (1835-1840). Histoire Naturelle des Animaux sans Vertèbres. 2ème édition révue et augmentée de notes présentant les faits nouveaux dont la Sciences’estenrichie jusqu’à ce jour, par M. M. G. H. Deshayes et H. Milne Edwards. 11 vols. Paris: Baillière.
MARTINS, L. A. C. P. A. A teoria da progressão dos animais, de Lamarck. Rio de Janeiro/São Paulo: Booklink/Fapesp/GHTC-Unicamp, 2007.
MARTINS,L.A.C.P. Lamarck e evolução orgânica: as relações entre o vivo e o não-vivo. Ciência & Ambiente, v. 36, p. 11-21, 2008.
MARTINS, L. A. C. P.e BAPTISTA, A. M. H. Lamarck, evolução orgânica e tempo: algumas considerações. Filosofia e História da Biologia. 2007.
MARTINS, R. A. Introdução: a história das Ciências e seus usos na Educação. In: SILVA, C. C. (Org). Estudos de história e filosofia das ciências: subsídios para aplicação no ensino. São Paulo: Editora Livraria da Física, p. 17-30, 2006.
MELZER, M. e AIRES, J. A. A História do desenvolvimento da teoria atômica: um percurso de Dalton a Bohr. Amazônia, Revista de Educação em Ciências e Matemática, v.11 (22) Jan-Jun 2015. p.62-77.
MOURA, B. A. O que é natureza da Ciência e qual sua relação com a História e Filosofia da Ciência? Revista Brasileira de História da Ciência, Rio de Janeiro, v. 7, n. 1, p. 32-46, jan/jun, 2014.
NICOLINI, L. B.eWAIZBORTR. F. Plumas, cantos e mentes: Darwin, a seleção sexual e o ensino da teoria da evolução.Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Vol. 13, No2,2013. 187.
NOGUEIRA-MARTINS, M. C. Considerações sobre a metodologia qualitativa como recurso para o estudo das ações de humanização em saúde. Saúde e Sociedade. v.13, n.3, p.44-57, set-dez 2004.
RIDLEY, M.Evolução.São Paulo: Editora Artmed, 3a ed.2006.
RIOS, R. I. Darwin: muito famoso e pouco lido.Ciência Hoje, vol. 42, n 250, julho, 2008. pg. 66-68.
ROQUE, I. R. Sobre girafas, mariposas, corporativismo científico e anacronismos didáticos. Ciência Hoje, São Paulo, v. 34, n. 200, p. 64-67, 2003.
SEQUEIRA, M.; LEITE, L. A História da Ciência no Ensino Aprendizagem das Ciências. Revista Portuguesa de Educação. Universidade do Minho: Portugal. p.29-40, 1988.
SILVA, B. V. C. Young fez,realmente, o experimento da fenda dupla? Latin American Journal of Physics Education., v. 3, p. 280-287, 2009. SILVA, B. V. C. e MARTINS, A.F.P. Júri simulado: um uso da História e da Filosofia da Ciência no ensino da Óptica. Física na Escola, v. 10, p. 17-20, 2009.
SILVA, E. N.;TEIXEIRA, R. R. P. A história da ciência nos livros didáticos de física. Revista Tecnologia e Tendências. v. 8, n. 1 Janeiro / Junho, 2009.